Karl von Ordonez is een van die achttiende-eeuwse componisten die volledig onder het stof van de geschiedenis verdwenen zijn. Deze tijdgenoot van Haydn is een typisch voorbeeld van de (lagere) Oostenrijkse aristocratie, die zijn brood verdiende als ambtenaar en als tijdverdrijf muziek schreef. In tegenstelling tot Haydn, die oud en beroemd werd en veel geld verdiende met componeren, stierf Ordonez jong, en in grote armoede.
Hoewel componeren niet zijn hoofdbezigheid was, nam Ordonez zijn muziek toch erg serieus en deze vijf korte symfonieën getuigen daarvan. Het zijn ontspannen, elegante werkjes die volgens het klassieke Italiaanse patroon van snel- traag- snel opgebouwd zijn. De bezetting is klein, met een beperkte groep strijkers en in de meeste symfonieën twee hobo's en twee hoorns.
Hoewel Ordonez geen Mozart is, is zijn muziek best de moeite waard. Hij bezit meer dan voldoende compositorische vaardigheid en smaak om niet in simpele clichés te vervallen. Bovendien heeft hij een grote zin voor melodie en lyriek, en dus overstijgt de muziek bij momenten het louter diverterende. Zo krijgt het eerste deel van de symfonie in b klein een stille droefheid mee die dieper gaat dan wat je in pure ontspanningsmuziek kunt verwachten. Van de vijf symfonieën op deze cd, staan er drie in mineur toonaard en die getuigen van een opgewonden 'Sturm- und- Drang' gevoel dat ook een aantal van Haydns werken kenmerkt. Van de twee majeur symfonieën, valt vooral die in A groot op, door zijn vrolijke, energieke karakter.
De Toronto Camarata, een kamerorkest dat bestaat uit solisten uit Canadese symfonische orkesten en dat gedirigeerd wordt door de Ier Kevin Mallon, speelt Ordonez' muziek met veel kunde en goede smaak. De kleine groep strijkers, met zeven violen, zorgt voor een transparante klank. Bovendien klinken de fraseringen van de strijkers zo erg persoonlijk en intiem. Mallons ervaring met de oude muziek zal hier wel niet helemaal vreemd aan zijn. De blazers, hobo's die af en toe de melodie verdubbelen en de hoorns die, erg bescheiden maar ook erg hoog, harmonische vulling geven, vervullen hun kleine rol correct, zonder al te veel op de voorgrond te treden.
Dit is een leuke cd om naar te luisteren. Ordonez' muziek is onderhoudend en stijlvol en wordt intiem en gevoelig gebracht. Onbekend betekent hier ten onrechte onbemind.
Meer over Karl von Ordonez
Verder bij Kwadratuur
Interessante links