Hänssler Classic is een klein, Duits label met een beperkte oplage. Zij brengen nu de cello concerti van Haydn uit, met het Mendelssohn Kammerorchester uit Leipzig en cellist Peter Bruns, die tegelijkertijd het orkest ook leidt.
Van de acht concerti die Haydn voor cello schreef, zijn er maar twee authentieke bewaard gebleven, en zelfs die kwamen pas in het begin van de twintigste eeuw boven water. Deze twee werken stammen uit verschillende periodes in Haydns leven: terwijl het C Groot concerto een vroeg werk is, (en het hier toepasselijk ook met klavecimbel als basso continuo gespeeld wordt), met duidelijke links naar de barokmuziek, is het concerto in D Groot een laat, rijp werk van de componist, verwant met 'Die Schöpfung' of de Londense symfonieën.
Haydns muziek wordt op moderne instrumenten gespeeld, maar met voldoende consideratie en stilistisch goed verantwoord. Zo klinkt doorheen de muziek een behoorlijke dosis retoriek en elke frase klinkt dan ook logisch en natuurlijk. Klein nadeel is wel dat de frasering, hoe verzorgd die dan ook mag zijn, soms wat schools klinkt, en te weinig spontaan. Vooral het concerto in D groot wordt op die manier wat zwaar en misschien zelfs wat weinig elegant gespeeld. Maar daar staat een heldere, grootse orkestklank tegenover, en, zeker in het andere concerto, een hoorbaar speelplezier. Bruns zelf speelt dit werk ook heel wat lichtvoetiger dan het andere. En dat doet hij zeker in het snelle laatste deel, met zijn energieke hoofdthema en nerveuze begeleiding. Zijn cello bezit een robuuste, volle klank die misschien wel wat te groots is voor muziek als deze. Daar staat dan wel een elegante speelwijze en overtuigende inspiratie tegenover, zodat de muziek nooit verveelt.
Als toemaatje krijgt de luisteraar ook een werk voor cello en kamerorkest van de Russische componist Edison Denissov te horen. "Tod ist ein langer Schlaf" is geschreven voor dezelfde kleine bezetting, (strijkers, twee hobo's, twee hoorns en cello solo), en is ook gebaseerd op een thema van Haydn. De twintigste- eeuwse uitwerking, bijna constant atonaal, maakt het werk echter veel mystieker, en minder gemakkelijk verstaanbaar. Een hoogvlieger is dit tussendoortje niet, maar het vormt wel een leuke afwisseling met Haydns muziek.
Over het algemeen is dit een verzorgde cd: de werken die erop staan zijn onderhoudend en de uitvoering is in orde, zonder ooit topniveau te halen.