Jennifer Higdon (1962) is een jonge Amerikaanse componiste die stilaan meer en meer bekendheid verwerft in haar vaderland. Deze cd met twee orkestwerken (world premiere recordings) is dan ook geen verrassing. Anderzijds is de kans klein dat muziekminnend Vlaanderen al van deze componiste gehoord heeft. Dit illustreert eens te meer hoe zeer de Europese en de Amerikaanse cultuur elk een eigen onafhankelijke koers varen.
Maar ter zake: het 'Concerto for Orchestra' en 'City Scape' zijn twee recente composities, beide zijn gecomponeerd en gecreëerd in 2002. Het 'Concerto for Orchestra' is van opzet verwant aan het 'Concert voor Orkest' van Bela Bartok: elke groep krijgt een vooraanstaande rol in een van de delen met als hoogtepunt het vierde deel waar het slagwerk uitgebreid aan bod komt en zo onmiddellijk aansluit op het laatste deel dat gelanceerd wordt op de energieke 'drive' van het slagwerk. In het algemeen is Higdon's muziek gemakkelijk toegankelijk met momenten van spitsvondigheid. De orkestratie is een toonbeeld van vakmanschap, niet meteen van vernieuwing maar het moet aangenaam zijn om deze muziek uit te voeren als dirigent of orkestmuzikant. De toonspraak is evenmin baanbrekend maar opnieuw is er de beheersing van het métier. Wel zijn er soms flarden die herinneren aan de muziek van Bartok, en dat is wat jammer: het zijn namelijk geen stijlcitaten, het is eerder alsof Higdon niet kan loskomen van een van haar grote voorbeelden. In 'City Scape' zijn in grote lijnen dezelfde kenmerken terug te vinden, alleen zijn er meer klankeffecten geïntegreerd vooral in het slagwerk. Dit heeft echter geen invloed op de toonspraak: deze nieuwere klanken zijn louter gebruikt als een uitbreiding van het klankassortiment
De uitvoering door het 'Atlanta Symphony Orchestra' onder leiding van Robert Spano is zeer geslaagd. Het is duidelijk dat het orkest deze muziek graag speelt en dus goed verdedigt: de muzikanten voelen deze muziek zeer goed aan en brengen een overtuigende uitvoering. De muziek van Jennifer Higdon getuigt op alle fronten van meer dan degelijk vakwerk. Zij heeft duidelijk een eigen stem gevonden in de wereld van de hedendaagse muziek wat geen geringe verdienste is. Toch blijft het een beetje jammer dat ze soms net iets te hard aanleunt bij historische voorbeelden en niet volledig haar eigen weg gaat.

Meer over Jennifer Higdon


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.