Het Duitse collectief Jazzanova bestaat uit drie dj's en drie producers en heeft de jazzpiste, waarop de naam alludeert, al lang verruimd. Moderne beats, soul, breaks, discopop en natuurlijk ook nu jazz zijn stijlen waar dit sextet in zijn wervelende livesets gretig uit hapt. Het uitgangspunt is om de meest variabele genres samen te smelten tot één smaakvolle trip en hiermee aan te tonen dat er universele raakvlakken en emoties zitten in ogenschijnlijk erg diverse muziek. Toch heeft het befaamde jazzlabel Blue Note in zijn 'Blue Note Trip' serie, waar bekende dj's in de platenbakken van de firma mogen gaan graven, Jazzanova zijn gang laten gaan. Het resultaat is een dijk van een dubbel-cd. De eerste plaat bevat een eclectische mix van de meest diverse nummers, maar met een mooi opbouwende structuur, terwijl de tweede een zogenaamde 'mash'-plaat is. Deze vrij recente techniek (bekend geworden door ondermeer de Flying Dewaele Brothers) bestaat er in om muzikale onderdelen van verschillende liedjes samen te smelten tot een nieuwe, frisse en bovenal erg herkenbare hit. Dat Jazzanova er zijn werk van heeft gemaakt, leidt dus geen twijfel.

De gemixte cd bevat een mooie verhaallijn. Na een leuk opbouwende, vocale intro waarin verschillende personen in echo het begin van het Nieuwe Testament verhalen, komt zachtmoedige jazz van David Axelrod voorzichtig binnengeslopen. Al zeer snel verlaagt echter het toch opgewekte tempo, om over te gaan in het prachtige, akoestische gitaarnummer 'For You and I' waarin Keren Ann op aangrijpende wijze met haar (op Sarah Bettens gelijkende) stem de ziel beroert. De muzikale reis glijdt af naar introverte gospelsoul, filmische jazz en zelfs een vleugje hiphop, dankzij een bijdrage van de Digable Planets. Hoewel de mix een mengelmoes van stijlen bevat, zorgt een vrij constant, gemoedelijk gevoel toch aanvankelijk voor een erg rustige vibe. Pas vanaf een nummer van Janet Lawson, dat door een tangoritme ondersteund is, wordt het tempo echt de lucht in gedreven. Exotische klanken sluipen langzaam maar zeker binnen en kennen een hoogtepunt in de samba van Garry Bartz' 'Carnaval de L'Esprit' en de salsa van ene Djavan. Eventjes mikt Jazzanova op de dansvloer. Een kleine tien minuten later keert de rust echter weer om meer in typische, vrij rommelige jazzmuziek te eindigen. Een mooie impressie van Horace Silver waarbij jazzsolo's met veel hihatdrums en korte, vreemde pianoaanslagen vermengd worden, leunt ten langen leste nog het meest aan bij de uitstraling van het Blue Note label. Als Marlena Shaw met 'Save the Children' de mix afsluit, is de rust volledig weergekeerd. Een erg filmisch, instrumentaal nummer met zelfs symfonische trekjes zorgt voor nog een momentje van pure sfeermakerij, vooraleer de plaat mooi uitdeint.

Voor de tweede schijf is geopteerd voor een meer constante stroom van uptempo tracks. Een waak lachwekkende trip waarin disco, soul en hiphop mekaar ontmoeten en er af en toe zelfs een vleugje elektronica aan bod komt, geeft de meer opgewekte 'mashed' versie van deze dubbelaar vorm. Dat die toch ook mooie (en zelfs herkenbare) momenten mag kennen, bewijst een prachtige overgang van het ritmische 'Mt. Airy Groove' van Pieces of a Dream naar de zweverige intro van David Bowies 'This is Not America' (met de Pat Metheny Group). Als ene Sa Ra het meteen erna overneemt met een leuk rommelige jazzversie van Medeski, Martin & Woods 'Midnight Birds' lijkt de gekte compleet. Hoewel Jazzanova van de hak op de tak springt en ook voortdurend ritmische tempowijzigingen invoegt (om zich even te verbranden aan het té verknipte 'Secret Rendezvous' van Rene & Angela), blijft het geheel erg smaakvol en gelukzalig. Van het feitelijk vermengen van verschillende nummers is weinig te merken, maar zoals steeds weet dit zestal de juiste ziel in zijn mix te steken en dat komt ook op de tweede cd prachtig tot zijn recht.

Jazzanova heeft het gegeven 'Blue Note Trip' ruim geïnterpreteerd. Geheel volgens eigen stijl biedt deze dubbele plaat een aangename muzikale reis die ondermeer soul, jazz, hiphop, pop, samba en filmmuziek bevat. Doordat dit dj team de mix de tijd gunt om zich ten volle te ontwikkelen en zich niet inlaat met een mikmak van door mekaar geweven platen, kennen beide cd's een fijne ontwikkeling. De klemtoon ligt dan ook veeleer op de platenkeuze dan op de feitelijke mixkwaliteiten. Omdat Jazzanova ook in eigen livesets veelvuldig gebruikt maakt van Blue Note materiaal, is die keuze uitmuntend. Hoewel niet geheel beantwoordend aan de aankondiging "The most fabulous Blue Note tunes", verkennen deze draaitafelkunstenaars met gemak en veel gevoel de grenzen van het platenlabel. Meer dan twee uur aangenaam genieten is het resultaat.

Meer over Jazzanova


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.