Het Amerikaanse label Family Vineyard richt zich voornamelijk op Amerikaanse improvisatoren met een klassiek rockinstrumentarium. Een voorbeeld hiervan zijn Jason Bivins & Ian Davis die respectievelijk de elektrische gitaar en de percussiesectie onder handen nemen. De aanduiding 'ondergrondse Amerikaanse improvisatie' kan muzikaal natuurlijk van alles betekenen. Bivins en Davis improviseren op Benthic een ongrijpbare, op het eerste gehoor structuurloze en vaak minimalistische verzameling nummers bijeen. Allemaal mooi en met toewijding uitgevoerd, maar enkel voor de hardcore liefhebbers van vrije improvisatie. De relatief lage opnamekwaliteit zorg ervoor dat dit hermetisch goedje nog vreemder klinkt, letterlijk en figuurlijk als van op een afstand.
Wat meteen vanaf het begin, 'Diving Bell', opvalt is het spelen met stiltes en climaxen. Een zweverige sfeer slaat plots om in hectisch 'lawaai' en vice versa. Noise ontmoet scapes. Zo bijt Davis de spits sober af met 3 droge slagen, en roffel en ... stilte. Even later komt Bivins onverwacht frivool, een beetje zoals een wilde Jimi Hendrix solo, uit de hoek. Verderop in het nummer beroert Davis zijn instrument met een strijkstok, gaat de overdrive af en toe zachtjes aan en gaat hij met zijn vingernagel over de korrelige structuur van de gitaarsnaren. 'Cuskeel' gooit het over een iets aannemelijkere boeg met zowaar herkenbaar jazzflarden. Het langste nummer 'Bathysphere' toont eerst uitgebreid – hoe kan het ook anders – de zweverige kant van het duo Davis/Bivins. Halverwege nemen speelse melodieën het echter over, voor zover men hier van melodieën kan spreken, met bijvoorbeeld een westernstukje. 'Eelpout' is dan weer een mooi voorbeeld van hoe de uitvoerders spelen met structuur. Davis en Bivins gaan, in een razend tempo, alle combinaties af tussen wild geëxperimenteer en iets aanvaardbaarder samenspel. Als luisteraar betekent dit een hele inspanning, want het is haast onnatuurlijk om enerzijds proberen te volgen wat er gaande is en anderzijds de improvisatie over zich heen te laten komen. Een waardevolle aanschaffing voor mensen die bekend zijn met genre of voor zij die hun luisteraartolerantie willen testen. Voor alle anderen een iets te verafgelegen planeet.
Meer over Jason Bivins & Ian Davis
Verder bij Kwadratuur
Interessante links