Rolldown, het kwintet van vibrafonist Jason Adasiewicz, is een van de talloze interessante jazzensembles in het Chicago van nu. Deze groep, die verder bestaat uit Josh Berman (cornet), Aram Shelton (altsax en klarinet), Jason Roebke (contrabas) en Frank Rosaly (drums), haalt zijn inspiratie bij de vooruitstrevende Blue Note-albums van onder meer Jackie McLean, Andrew Hill en Bobby Hutcherson maar voegt daar op 'Varmint' nog enkele heel eigen ingrediënten aan toe.
Jason Adasiewicz bouwt het repertoire voor dit ensemble naar eigen zeggen op uit meerstemmige melodieën of thema's, die gecombineerd met een improviserende ritmesectie een spontane harmonie gaan vormen. Er is hierbij steeds sprake van een puntig melodieus verloop, met scherpe en onverwachte wendingen binnen een constante ritmische stuwing. De zes composities van Adasiewicz krijgen op dit tweede album van Rolldown het gezelschap van 'The Griots', een stuk van de hand van Andrew Hill, waarmee de vibrafonist nog eens duidelijk illustreert waar hij de mosterd haalt.
Er is doorheen 'Varmint' opvallend veel soloruimte voorzien, waarbij het woord vooral aan Josh Berman en Aram Shelton wordt gelaten. Blazers staan omwille van hun plaats in het geheel bijna automatisch in de spotlights, maar Berman en Shelton trekken vooral de aandacht door hun persoonlijke inbreng. Op altsax kan Shelton erg opdringerig te werk gaan met schelle, afgenepen klanken en vliegensvlug vingerwerk. Maar hij glijdt net zo indrukwekkend tussen de walking bass van Jason Roebke en de jolig swingende partijen van drummer Frank Rosaly, waardoor hij 'Green Grass' met een geweldig doeltreffende frasering naar een hoog niveau weet te tillen. Ook op klarinet maakt hij indruk, met name op het licht fantastische 'Punchbag', al is dit stuk eerder een groepsverwezenlijking. Adasiewicz bouwt de spanning in verschillende stadia op met een hypnotiserende vibrafoonpartij die door de rest van het gezelschap onweerstaanbaar wordt bijgetreden.
Adasiewicz is niet de man van de vlugge loopjes of het grote gebaar. Hij geeft zijn vibrafoonakkoorden de tijd om hun verhaal te vertellen. Ook wanneer hij soleert springt hij zuinig om met het notengebruik wat zich in de context van 'Dagger' vertaalt in enkele welgemikte voltreffers. Op 'I Hope She is Awake' komt deze tactiek misschien wel het best tot uiting. De lang uitdeinende klanken vormen een dromerig bed die de afzonderlijke en gezamenlijke partijen van cornet en saxofoon in hun kielzog laten opstijgen. De werkelijk sublieme begeleiding door een bedrijvige Rosaly die luisteraar steeds op het verkeerde been zet door een vast metrum te vermijden, zorgt daarenboven voor de kers op de taart.
Wanneer afsluiter 'The Griots' weerklinkt is het oordeel al lang geveld: Jason Adasiewicz's Rolldown is een groep waar rekening mee moet worden gehouden en daarvan is het voortreffelijke 'Varmint het harde bewijs.
Meer over Jason Adasiewicz's Rolldown
Verder bij Kwadratuur
Interessante links