De leden van JAPAN4 ontmoetten elkaar in 2011 op het muziekdepartement van de Provinciale Hogeschool Limburg. Wat begon als een afstudeerproject, groeide gaandeweg uit tot een volwaardige groep. Onder de ietwat onnozele naam Crazy Awesome Band ging het kwintet aan de haal met de publieksprijs en de tweede juryprijs van het rockconcours Limbomania. De titelloze eerste release van JAPAN4 bevat zes prettig gestoorde tracks die stoeien met pop, rock, punk en new wave.
De hyperkinetische opener ‘Opinion’ illustreert meteen welk vlees men in de kuip heeft. Okselfrisse indiegitaartjes, vrolijke synthesizerriedels, huppelende bassen en opzwepende drums smelten samen tot een aanstekelijke mix van melodie en zotternij. De teksten van frontman Tom Adriaenssens zijn gedrenkt in een dikke laag sarcasme en ’s mans stemgeluid varieert van heldere zang over driftige spoken word tot manisch getier.
Met een vette knipoog behandelt JAPAN4 onderwerpen als overijverige beveiligingsagenten (‘Security’), slinkse telecomreclame (‘Full Option 3000’) en de geneugten van de bureaucratie (‘Documentalificalisation’). In ‘Security’ verzorgen speelse toetsen en een pulserende baspartij de prelude van een pakkend refrein waar heerlijke zangharmonieën verstrengelen met puntige gitaarlijnen.
Met zijn dromerige melodielijnen, zachte elektronische beat en mijmerende zang barst het galmende ‘Shelter’ pas open wanneer de hoekige postpunkdrums en kwieke backing vocals invallen. ‘Full Option 3000’ blijkt gezegend met een furieuze post-hardcorefinale à la At the Drive-In, maar wat eraan voorafgaat kan slechts matig boeien. De balorige ritmesectie en schreeuwerige vocalen in de strofes dreigen al snel een gimmick te worden, terwijl het achteloze refrein eerder een obligaat onderdeel dan wel een echte verrijking is.
JAPAN4 bestaat uit vijf professionele muzikanten en dat heeft zijn weerklank op deze EP. Qua productie en arrangementen heeft dit kwintet niet veel meer te leren. Soms wil de groep zijn tekstuele en muzikale slimmigheid iets te nadrukkelijk laten gelden, maar dit kleinood herbergt voldoende memorabele momenten om niet zomaar als arty farty afgedaan te worden. De liefhebbers van energieke indierock met een hoek af zijn aan het juiste adres.