Onder blokfluitisten mag de muziek van Jacob van Eyck dan misschien gemeengoed zijn, algemeen gezien behoort zijn nalatenschap tot de vergeten partituren van de vorige eeuwen. De geschiedenis van de klassieke muziek stond nog in zijn kinderschoenen toen de jonge, blind geboren organist, beiaardspeler en blokfluitist Jacob van Eyck van Heusden naar Utrecht verhuisde. Het zou voor hem het begin betekenen van een roemrijke carrière in de Nederlandse provincie waar hij verbleef. Hij speelde 's avonds blokfluit in het park, waarvoor hij waarschijnlijk staatsgelden ontving, en creëerde op die manier zijn twee beroemde bundels 'Der Fluyten Lust-Hof'. Voor deze opname wilde het Ardalus Ensemble echter niet putten uit de muziek waarmee van Eyck zo dikwijls vereenzelvigd wordt. Onder het motto 'Rondom Jacob van Eyck' confronteren artistiek leider Karen Ketels en haar muzikale kompanen 's mans muziek met die van Europese tijdgenoten. Zo zijn naast composities van Jacob van Eyck ook werken te horen van John Dowland en Jan Pieterszoon Sweelinck.
Het jonge Ardalus Ensemble betoonde reeds eerder een enorme interesse voor de authentieke uitvoeringspraktijk. Dankzij het evenement Klara in Oudenaarde kreeg het ensemble voor het eerst enige ruchtbaarheid en deze opname voor Phaedra is hun eerste officiële release. Naast een focus op de muziek, wil het Ardalus Ensemble zich ook inzetten voor educatieve projecten. De boodschap voor hun authentiek uitgevoerde muziek, is dan ook dat de niet-geschoolde luisteraar altijd mee op de kar moet kunnen springen. Voor deze 'Rondom Jacob van Eyck' is dat in ieder geval goed gelukt. Er wordt voldoende randinformatie voorzien, zonder teveel in details te vervallen en de luisteraar met teveel hooi op zijn vork heen te sturen. Ook zijn telkens de teksten die sopraan Sarah Abrams heel indringend zingt, in vier talen opgenomen.
Het voornaamste is natuurlijk de uitvoeringspraktijk, en die is hier meer dan voortreffelijk. De luisteraar voelt meteen dat dit ensemble een enorme affiniteit heeft opgebouwd met deze muziek en een betere uitvoering is dan ook amper denkbaar. Natuurlijk moet de luisteraar open staan voor het repertoire en de specifieke klank van een ensemble waarin de blokfluit centraal staat. Met een speelduur van meer dan zeventig minuten is dat overigens geen banale vereiste inzake deze opname. Toch kan iedereen vrij snel bekoord worden door de laagdrempelige, transparante aanpak waarmee het Ardalus Ensemble deze overgangsfiguur tussen de Renaissance en de Barok aanpakt. Voor wie blokfluitmuziek als een aangename verpozing beschouwt, is 'Rondom Jacob van Eyck' kortom een absolute aanrader.