De zes cellosuites van Johann Sebastian Bach zijn werkelijk om van te snoepen. Het zijn stuk voor stuk meesterwerkjes, het ene deel al toegankelijker en verstaanbaarder dan het andere. Op deze cd geeft Marc Coppey zijn interpretatie van dit barokke meesterwerk. Marc Coppey is zeer bedreven in het interpreteren van Bachwerken en speelde zich daarmee al verscheidene keren in de kijker. Zo won hij in 1989 de Internationale Bachwedstrijd te Leipzig en kreeg hij er ook een bijzondere prijs voor beste Bachinterpretatie. Kortom, het is een man met een indrukwekkend palmares.
Het werk zelf is alom bekend om zijn grote verscheidenheid van gevoelens en stemmingen. Deze bekendheid is echter ook een verraderlijke val voor de integerheid van de interpretatie. Het is een evenwichtsoefening tussen het trouw blijven aan de partituur en het aanbrengen van subjectiviteit om uit het grijze pak te kunnen uitspringen. Coppey's interpretatie van de suites heeft een zeer gevoelige toets en de artiest laat zijn eigen persoonlijkheid ten volle spreken. Dat tempi dan ook niet altijd even strak uitgevoerd worden, is hier een logisch gevolg van. Deze lichte rubato binnen de uitvoering zorgt echter voor een natuurlijke vloeiendheid en soepelheid van de melodie. Algemeen kan gezegd worden dat Coppey de vrede weet te bewaren tussen zijn persoonlijkheid en die van Bach en dat de vrijheden die Coppey zich veroorlooft, de kracht van de muziek versterken.
Wat ook meteen opvalt bij deze recente opname (april en mei 2003), is de akoestiek. Opgenomen in een zaal van een van de belangrijkste akoestische onderzoekscentra ter wereld (het IRCAM te Parijs) geniet deze cd van een rijke akoestiek met relatief lange nagalmtijd, hetgeen aan de luisteraar het gevoel geeft dat men in een kerk zit. In tegenstelling tot opnames in kerk zijn op deze cd echter ook nog een hele hoop andere, subtiele geluiden van de artiest en het instrument te horen. Af en toe een ademhaling, de aanslag van de vingers op de toets, de klaarheid van de aanzet, dit alles geeft de luisteraar het gevoel vlakbij de muzikant te zitten.
De waarde van deze muziek moet niet meer bewezen worden en het aantal interpretaties is even groot als er noten staan op de partituur. Deze interpretatie van Coppey is er echter voor mensen die op zoek zijn naar een persoonlijke maar integere uitvoering van het beste wat Bach voor cello geschreven heeft.
Meer over J.S. Bach
Verder bij Kwadratuur
Interessante links