Het gegeven cowboys in Vlaanderen lijkt ongeveer even banaal als frietkoten op de prairie. Dat is echter naast de waard van Hètten Dès gerekend. Dit viertal liet reeds een dik half jaar geleden van zich horen met een leuke power-country vertolking van Mötorheads 'Ace of Spades'. Nu is het tijd voor een eerste volwaardige debuutplaat. 'Cowboys con Cojones' swingt heerlijk de pan uit en toont de ruwe whiskyzijde van het Wilde Westen, over dertien liedjes uitgespreid.
'Cowboys con Cojones' opent met een ode aan wijlen Johnny Cash, dé alternatieve countrygod. 'Big River' is op een niet onaardig, hobbelend tempo gezet en met een stevige contrabasdrive en snel schuifelende drums opgeklopt. Dat strak ritmische, typerende countrykader wordt over heel dit schijfje mooi uitgespreid en leent zich prachtig tot wilde gitaarsolo's of de diepe baszang van zanger Koen Verbeek. Dit plaatje bevat een stevige dosis rock'n'roll, een snuifje surf of bluegrass, maar vooral de muffe lucht van steppegras met koeienvlaaien bezaaid. Hoewel het cowboygevoel dus overheersend is, bewijst Hètten Dès een ruime muzikale interesse te bezitten en zich niet nauw te beperken tot kampvuur- of countrynummers. Andere grote helden die eerbetoon krijgen op dit schijfje zijn Glenn Danzig, Hank Williams Sr, Neil Diamond en natuurlijk de eerder al ontleende Mötorhead. Vooral 'Thirteen' van Danzig bevat een heerlijke punch en zet de rauwe kant van deze groep extra in de verf. Op Neil Diamonds 'Solitary Man' toont de band zich van zijn zachtere zijde. Op zich is dat geen onaardig kwaad, maar hiermee gaat het wilde en unieke karakter dat deze groep bezit een beetje verloren. Laat Hètten Dès in het prachtige 'The Devil in Miss Jones' (Mike Ness) echter bewijzen dat zij ook pure country prima naar eigen hand kunnen zetten. Ook het bloedmooie 'Alone and Forsaken' van Hank Williams Sr weerspiegelt rechtstreeks de roots van deze groep en wordt sfeervol aangevuld met de accordeon van Jan Desmet (De Nieuwe Snaar).
Zeven van de dertien tracks op deze cd zijn door sheriff en zanger Koen Verbeek zelf geschreven en zijn niet onaardige, vaak liefdevolle songs. Vooral 'Drinkin' About You (I Still Do)' met achtergrondzang van Martine Van Hoof (Sin Alley, AngeliCo) is een mooie verpozing in het verder erg swingende kader van deze plaat. Eenzaamheid, geveinsd machogedrag of verloren liefde zijn thema's die terugkeren in eigen teksten en geven mooi blijk van het gevoelige karakter dat deze groep verbergt achter zijn ruwe imago. Vooral afsluiter 'Higstreet Confidential (Picture of You on My Mind)' bewijst dat Hètten Dès moeiteloos eigen werk met dat van grote sterren kan vermengen tot een erg leuk en aardig geheel.
Qua originaliteit kent 'Cowboys con Cojones' zijn Vlaamse naaste momenteel niet. Deze plaat is op en top country, maar opent grenzen naar andere muzikale wegen en toont zo een grote variatie in een genre dat vaak erg nauw wordt bekeken. Met deze power-country moet Hètten Dès zijn onstuimige live reputatie niet meer verdedigen. Bij deze bewijst de band ook op plaat goed weg te kunnen en dat is zeker een niet onaardige prestatie. Steek die sigaren maar aan en ruk die fles Jack Daniels open. Maar vergeet één ding vooral niet: linedancing is absoluut verboden!
Meer over Hètten Dès
Verder bij Kwadratuur
Interessante links