Na enkele cdr's en cassettes is Glen Steenkiste (een van de oprichters van het cassettelabel Funeral Folk en spelend lid van de band Sylvester Anfang II) met 'De Gek' toe aan zijn eerste langspeler. Dat mag in zijn geval eng en letterlijk genomen worden, want het album is alleen als vinylplaat verkrijgbaar. Misschien nog niet zo vreemd, voor iemand die ambachtelijkheid hoog in het vaandel lijkt te voeren. Hellvete is immers een soloproject waarbij Steenkiste alle mogelijke geluiden zelf produceert of samensprokkelt: niet in een 21ste eeuwse high tech samplecultuur, maar in een klankomgeving van middeleeuwse psychedelica. Zijn muziek is duidelijk schatplichtig aan de folk en baadt in een mysterieuze sfeer die nooit macaber wordt.
Met drones, gitaren, banjo, bas, keyboards (de typerende orgelklankjes), fluit, percussie en samples creëert Steenkiste een knappe klankmassa die niet zwaar of overvol klinkt, maar steeds ruimte laat voor de individuele kleur van het geluid. Het titelnummer is daarin het extreemst. Als enige "klassieke" song op de plaat leent 'De Gek' zich uitstekend voor een episch verhalende lijn waarbij de stem van de gek – mooi verzonken in de instrumentale omlijsting – beelden van de Apocalyps oproept. De andere nummers die voorzien werden van een vast tempo en een duidelijke metriek zijn instrumentaal, vaak repetitief en worden laag per laag opgebouwd. ''d Helle' vormt met die gestage opbouw een ideale opener die de muziek laat opdoemen als een naderende middeleeuwse stoet.
De knapste tracks zijn echter de (grotendeels) tempoloze geluidtrips. Gebaseerd op drones laten ze de klankenrijkdom van Hellvete maximaal naar boven komt, waarbij de middeleeuwse en volkse sfeer niet geschaad wordt en de soms opmerkelijke combinaties toch natuurlijk blijven klinken. Dit laatste is vooral opmerkelijk in 'Den Duits' waar een vast tempo het vrij zwevende geleidelijk aan gaat domineren, mede dankzij een pulserende bas. Dit element is de spreekwoordelijke vreemde eend in de bijt, maar wordt goed geïntegreerd en voorziet het nummer van een extra dimensie.
In het brede 'De Onthoofde Voogd' vult het geluid geleidelijk aan de ruimte, waarbij de muziek toch statisch blijft: alsof een traag zwenkende camera met breedhoeklens een morning after beeld geeft van de omgeving na de feiten, beschreven in de titel. De fraaiste track op 'De Gek' is ''k Riep Tot de Oorsprong der Dingen', waar Steenkiste een opname van authentieke parochiezang (inclusief orgel en het net niet valse, wat zeurderige toontje van een zingende massa) omzwachtelt met bokfluit en jengelende gitaar tot een psychedelische deining. De kerkzang wordt niet geridiculiseerd of sarcastisch door de mangel gehaald, maar gebruikt als een heel authentiek geluidsdocument. Met die authenticiteit en de religieuze lading past de sample mooi in het geheel van 'De Gek', een plaat die overtuigend laat horen hoe middeleeuwen en folk nog steeds deel uitmaken van de Westerse cultuur. Hoe gesofisticeerd die ook denkt te zijn.
Meer over Hellvete
Verder bij Kwadratuur
Interessante links