Voor elke zichzelf respecterende hardcorefan behoeft Hatebreed eigenlijk geen introductie meer. Sinds de band in 1996 met het verpulverende 'Satisfaction Is the Death of Desire' op de proppen kwam, is zijn populariteit en culturele impact alleen maar exponentieel gegroeid. Na ruim een decennium acht Hatebreed nu de tijd rijp om zijn fans te plezier met 'Live Dominance', de allereerste dvd die de verschroeiende livereputatie van de band op de gevoelige plaat vastlegt.

Decor van het hele gebeuren is een volgepakt Harpos Concert Theatre in Detroit. Het zweet druipt al van de muren nog voor frontman Jamey Jasta en de zijnen het podium betreden. Anderhalf uur later ligt iedereen uitgeteld in de touwen. Laaggestemde gitaren, eenvoudige maar dodelijk efficiƫnte riffs, een monumentale ritmesectie en een brulboei om u tegen zeggen: meer heeft Hatebreed niet nodig om zijn publiek volledig murw te slaan. De ziedende crossover tussen hardcore punk en metal blijft staan als een huis en staat mijlenver van de bedenkelijke metalcore die de wereld de afgelopen jaren overspoelde. De band neemt nooit gas terug en zweert bij compromisloos raggende gitaren en logge breakdowns. Bovendien gaat er zoveel kracht uit van het vijftal dat het moeilijk is om niet op te gaan in de kolkende massa. Getuige daarvan is het triumviraat 'To the Treshold', 'Empty Promises' en 'Destroy Everything', dat de keet definitief in vuur en vlam zet. Hatebreed put rijkelijk uit zijn indrukwekkende oeuvre en de moshpit lijkt bij elke song groter te worden. Dat de interactie met publiek vaak nogal oppervlakkig is ("On the count of three, scream as loud as you can"), neemt men er voor lief bij.

Hoewel het onmogelijk is om de immense energie die van een Hatebreedconcert uitgaat volledig te vatten op een schijfje van twaalf centimeter diameter, weet regisseur Kevin Custer het hele gebeuren adequaat te capteren. Het beeldmateriaal wisselt mooi af tussen overzichtsbeelden, close-ups van de band en footage van tussen het publiek. Het aantal camerahoeken is nauwelijks te tellen, maar door de sobere montage en het slim gebruik van splitscreen blijft het overzicht ten allen tijde bewaard. Behalve enkele extra songs van andere concerten, behelst het bonusmateriaal ook interviews met de bandleden. Vooral Jamey Jasta biedt een interessante inkijk op de principes waar hij en zijn band voor staan. Voorts is er nog een eerbetoon aan overledenen en de fans. Alles cumuleert in een totaalpakket dat de hele Hatebreedbeweging weet te vatten in twee uur beeld en geluid.

'Live Dominance' toont een band op het toppunt van zijn kunnen. De ingrediƫnten zijn nog steeds dezelfde als pakweg tien jaar geleden, maar Hatebreed is en blijft een fenomeen. Dit is een tijdloos document dat de fans moeten koesteren. Het is tevens de ideale gelegenheid voor nieuwelingen om ingewijd te worden.

Meer over Hatebreed


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.