Jazz is de poort naar de vrijheid. Dat hebben toetsenist Hans Lüdemann, bassist Sébastien Boisseau en percussionist Dejan Terzic in ieder geval goed begrepen. Hun 'Rooms' is een registratie van de extreme dynamiek die het trioformaat binnen de jazz kan toelaten. Voor de opname van deze cd had het trio quasi uitsluitend live gespeeld en de onderlinge interactie aangevuld met het publiekscontact is voor deze drie muzikanten van levensbelang. Naar eigen zeggen bevat 'Rooms' iets minder improvisatie dan hun optredens, maar dat is er absoluut niet aan te horen. Na de introductie van een thema duiken de drie immers in woelige improvisaties, soms individueel, soms collectief, zoals bijvoorbeeld in het gewelddadige 'Jukebox'.
Lüdemann profileert zich een beetje als leider van het trio. Hij schreef zowat alle thema's en bracht tevens zijn virtual piano mee. Dat is geen prepared piano, maar een echt virtueel klavier dat Lüdemann via een pc bedient. Hierop modificeert hij de klank van de normale grand piano, ofwel tot een spijzig keyboard-achtig sausje, ofwel tot een subtiel aangepaste, puntig klinkende vleugel. De virtual piano laat bovendien toe om op het gemiddelde klavier "onbestaande" noten te spelen. Meer concreet zoekt Lüdemann digitaal kleinere toonafstanden op, zodat hij, bij wijze van voorbeeld, noten kan spelen die tussen do en do kruis gelegen zijn. Daardoor ontstaan enkele heel "fout" klinkende improvisaties, die echter volledig passen bij het humoristische karakter dat van deze hele cd afstraalt. In 'To Be or Not to Have (Roma 1)' illustreert Lüdemann deze techniek rijkelijk.
Ondanks dit verrassende effect, blijft het trio soms te veel steken in hipheid en vormelijkheden. In de mooi vormgegeven hoes – een constante bij alles wat het Hongaarse label BMC uitbrengt trouwens – vereeuwigen de drie zichzelf als stoere kerels en in hun muziek hoort men hen soms teveel met de spierballen rollen in plaats van het hoofd te gebruiken. Er wordt wel eens wat virtuoos afgerammeld en de liefdesballades komen absoluut niet los van de clichés. Wil men van 'Rooms' genieten, dan moet men het album met andere woorden appreciëren om de kwaliteiten die het wél (in overvloede) te bieden heeft: spelplezier, geestige ideeën en opzwepende improvisaties die de luisteraar gemakkelijk doen meewiegen op de stevige grooves.