Grupo Batuque is een verband van veelal ervaren Braziliaanse sambaperformers. Het is geen groep met een vaste bezetting, maar een flexibel collectief dat voortdurend van samenstelling verandert en soms door toevalligheden nieuwe leden vergaart: zo kan het er bij een vocalist die voor één specifieke song is ingehuurd zomaar op uitdraaien dat het halve album wordt ingezongen. Op dit album belandden zo als leadvocalisten een befaamde sambazangeres (Fabiola) en een nieuw talent (dichter Claudemir De Silva). Het grootste deel van dit nieuwe album werd geschreven door Ivan Conti, die deel uitmaakt van de legendarische groep Azymuth.
Het Braziliaanse collectief plaatst het energieke samba-ritme zoals gebruikelijk centraal, maar doet dat dit maal wel op een heel toegankelijke wijze: in tegenstelling tot de vooral percussieve excercities op vorige werken spelen op 'O Tempo Do Samba' ook vocalen en songs een hoofdrol. In totaal zijn er 10 volledig uitgewerkte tracks te vinden en 8 korte interludes, waarvoor edits zijn gemaakt van percussiewerk, grooves en vocalen. Sommige van die edits – met een overigens tamelijk hinderlijke wekkeralarm-sample – blijken uiteindelijk onderdelen te zijn van de grootse slottrack 'O Tempo', maar daarvoor is er al een hoop zonnige samba voorbijgekomen, gespeeld door een bezetting van Braziliaanse kopstukken: Cidinho Moreira zorgt voor vurige percussie samen met Pirulito; Nico Rezende bespeelt de piano en Leo Gandelman is verantwoordelijk voor saxofoonspel en blazersarrangementen. Met zulke muzikanten heb je soms eigenlijk geen vocalisten nodig, zo blijkt vooral uit het 9 minuten durende 'Jaconé', het enige instrumentale stuk, dat een van de sterkste is. Dat komt misschien ook doordat enkele songs, zoals 'Bom Pra Kalimba' echt op een groot publiek gemikt lijken te zijn en de refreinen ervan lang in het hoofd blijven plakken. Dat is ook een vaardigheid, maar ondanks de hoorbare passie van de vocalisten zijn ze zo af en toe een sta-in-de-weg voor ongestoorde beluistering van het sterke spel van de muzikanten. Met name de percussie is toch weer het smeuiigste ingrediënt. De vocalen werken het beste waar de muziek relatief bescheiden is vormgegeven, zoals het schijnbaar onopvallende 'Mae Iemanjá', waarin vocalist De Silva erg goed uit de verf komt.
Een album voor samba-puristen is 'O Tempo Do Samba' niet. De catchy uptempo single 'Afro Black' kent bijvoorbeeld zowel Afrikaanse invloeden als westers pop-appeal. In andere tracks, zoals 'Saldação', zijn hiphop-invloeden hoorbaar en worden voorts onder andere rhodes en zelfs techno-achtige synths bespeeld. Uiteindelijk wordt ook de rol van de interludes duidelijk: Het mooie 'O Tempo', met spoken word en flarden zang, is het waard om door het album heen naar toe te werken. Op een traag ritme wordt met repeterend gitaarspel, melancholische strings en toetsensolo's dit gevarieerde album sterk afgesloten.
Meer over Grupo Batuque
Verder bij Kwadratuur
Interessante links