'Red Light' is het tweede album van Grails. Grails is een stelletje Amerikanen dat intense, contemplatieve instrumentale rocknummers maakt. Onderhuids sluipt door de muziek van Grails een nerveuze spanning die slechts zelden tot ontploffing komt. 'Red Light' stoelt volgens de band op vijf essentiële invloeden: "de smeulende gewelddadigheid van Miles Davis' 'Bitches Brew', de bezielde lofzangen van Mussorgsky, de epische grandeur van Dirty Three, een deeltje spokende gloed van Pink Floyd en het laatste deel pure wanhoop." Vergelijkingen met de postrock van groepen als Mogwai en Explosions in the Sky zal niemand verbazen. Grails moet het echter niet hebben van dikke geluidsmuren, maar speelt met subtiele klankkleurdetails en bouwt voortdurend een woelende spanning op en af.
'The Volunteer' begint met een tokkelende, broze gitaarpartij. Heel ver in de achtergrond en bijna niet hoorbaar kruipt een lage tenorsaxnoot naar de oppervlakte van de gitaarmelodie. De drums vallen in met enkele zware slagen op de floortom en drums en sax barsten open. Drummer Emil Amos geeft een traag tempo aan met veel zware slagen waartussen de tenorsax een sobere, zware melodie huilt. Dan valt het nummer weg in een obscure leegte waar de bas met een noot de spanning opdrijft. Met donkere, angstaanjagende effecten wordt een tweede climax aangebracht om te eindigen in een desolate, eenzame melodie met enkele radeloze drumslagen. 'High & Low' begint met enkele dissonante gitaarakkoorden die klinken als het laatste luiden van een kerkklok. Violist Timothy Horner produceert een melodie die luguber afsmaakt. Het midden van het nummer zakt weg in een geladen droefheid waar akoestische piano en viool een enorme neerslachtigheid uitademen. Titeltrack 'Redlight' begint met een hoopvolle pizzicatomelodie. Gitaar en piano spelen fonkelfijn in op de vioolpartij. De zware basnoten van het orgel geven het geheel een majestueuze kracht. Amos drumt met een ingehouden vernielzucht die af en toe explodeert en de gitaar dan mee in zijn woede betrekt. Het einde, een korte katharsis, wordt apocalyptisch aangekondigd met een reeks korte, gewelddadige roffels. 'Fevers' waadt rond in de koortsdromen van een stervende. Bevreemdende, wenende gitaarklanken, transcenderende pianoarpeggio's en meditatieve drums nijpen de keel van de luisteraar genadeloos toe. Geremde klanken barsten met één enkele droge drumslag open. Het nummer eindigt met Amos in een glansrol: een traag tempo contrasteert met het zware, drukke ritme dat hij hanteert.
Grails brengt met 'Redlight' een album uit dat alles moet hebben van spanning en sfeer. Melodisch vernuft is hier niet aan de orde. De groep levert tien nummers af waar de spanningsboog voortdurend gespannen wordt en weer gelost. Nooit is er sprake van overdadig driftige erupties. Enge, evocatieve uitzichtloosheid houdt 'Redlight' in een verstikkende wurggreep.
Meer over Grails
Verder bij Kwadratuur
Interessante links