Bijna twee jaar geleden maakte het Ictus ensemble indruk tijdens het Ars Musica festival met de uitvoering van 'die Hamletmaschine-oratorio' van de in Parijs verblijvende componist Georges Aperghis. Het is dan ook goed nieuws dat deze productie nu ook op CD is uitgebracht.
De compositie is een grote brok muziek die de luisteraar bij de keel grijpt en dwingt te blijven luisteren. Niet in de eerste plaats door de schoonheid maar wel door de rauwe directheid van de expressie wordt een spanning opgebouwd die bijna zestig minuten wordt volgehouden. 'Die Hamletmaschine-oratorio' is zeker een van de meest geslaagde werken van Apreghis, misschien wel zijn meesterwerk. Ongeëvenaard is zijn schrijfwijze voor de stem, Aperghis laat de stem versmelten met de instrumenten en creëert zo een totaal eigen klankbeeld. Zijn experimenten met muziektheater zullen hier zeker niet vreemd aan zijn. In elk geval bereikt Aperghis door de veelzijdige stembehandeling een zeer directe expressie die niet alleen mooi zacht en lief is maar ook hard en ruw durft te zijn.
Deze ongepolijste maar dwingende kracht wordt door de uitvoerders bijzonder goed weergegeven. Sopraan Françoise Kubler samen met baritons Lionel Peintre en Romain Bischoff zijn de vocale solisten en Genéviève Strosser, altviool en Jean-PierreDrouet, percussie zijn de instrumentale solisten. Het SWR Vokalenensemble Stuttgart vertolkt de koorpartij en zoals reeds vermeld verzorgt het Ictus ensemble de instrumentale partijen. Een behoorlijk uitgebreid ensemble, allen onder de leiding van Georges-Elie Octors. Deze uitvoerders hebben allen een uitstekende reputatie wat hedendaagse muziek betreft en in deze opname kan dit opnieuw vastgesteld worden. Hun affiniteit met deze muziek leidt tot een virtuoze wisselwerking tussen de verschillende uitvoerders waardoor deze compositie als een organische brok muziek op de luisteraar afkomt.
De tekst -geschreven door Heiner Müller- handelt over de verscheurdheid tussen denken en handelen: hoe denken tot daden kan leiden, of moet leiden, of de impasse die uit het denken voort kan vloeien. Deze tekst, die Aperghis verschillende jaren heeft achtervolgd, is de aanleiding geweest voor dit monumentaal werk.
Geen vervlakking of goedkope comsumptiementaliteit dus maar een groots werk dat de volle aandacht opeist, bovendien in een uitvoering die bijzonder sterk is. Een uitdaging misschien, een verrijking zeker en vast.

Meer over Georges Aperghis


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.