Dit jaar is het 250 jaar geleden dat Georg Friedrich Händel op 14 april 1759 stierf. Het jonge Vlaamse ensemble B'Rock eert de Saksische meester met een cd'tje met daarop een dwarsdoorsnede van Händels instrumentale oeuvre. Op deze plaat staan naast drie operaouvertures (die tot 'Flavio', 'Lotario' en 'Il Pastor Fido') twee van Händels concerti grossi: het opus 3 nr. 4 en opus 6 nr. 3 in een over het algemeen vlotte en lichtvoetige uitvoering.
Händel schreef alle werken op deze cd in London, waar hij het grootste deel van zijn professionele carrière doorbracht. De concerti grossi, waarvan de bekendste de twee reeksen van zes en twaalf concerti opus 3 en 6 zijn, werden geschreven tussen werk aan opera's en oratoria in. Ze dienden dan ook als verstrooiingsmuziek die tijdens de pauzes van opera- of oratoriumvoorstellingen gespeeld werd en verzorgden de vraag van het Londense publiek naar zulke populaire werken in Italiaanse stijl. Händel liet doorgaans een statige ouverture volgen door een combinatie van dansbewegingen en snelle fugatische secties. Bij B'Rock valt vooral het opus 6/3 erg in de smaak, met een uitvoering die veel allure en enthousiasme meekrijgt. En dat is terecht want de reeks van twaalf concerti die Händels opus 6 vormen, mogen naast Bachs Brandenburgse concerti gerust tot de grootste instrumentale composities van de barok gerekend worden. De snelle secties klinken opzwepend, zodat men het gevoel krijgt dat de muzikanten het uiterste uit Händels vlotte schrijfstijl halen. Een lichtvoetig karakter overheerst – een herinnering aan Händels studieperiode in Italië misschien? – en nergens meer dan in het laatste deel van de lange ouverture tot 'Il Pastor Fido', waar Händel virtuoze vioolloopjes componeert die bij Vivaldi zelf niet hadden misstaan.
B'Rock beschikt over een continuosectie die stevig uit de hoek kan komen en sommige snelle fugatische passages behoorlijk robuust kan doen klinken. Zo komt het bijvoorbeeld dat de statige introducties in Franse stijl tot de ouvertures van de opera's 'Flavio' uit 1723 en 'Lotario' uit 1729 minder zwaar klinken dan de 'allegro' secties die erop volgen – terwijl het doorgaans net omgekeerd is! Voor meer theatrale introducties moet men dan ook eerder bij de Händel-opnames van Il Complesso Barocco of Il Giardino Armonico zijn. B'Rock houdt het luchtiger, speels en Italiaans maar moet verder geenszins onderdoen voor deze befaamde buitenlandse barokensembles.
Meer over Georg Friedrich Händel
Verder bij Kwadratuur
Interessante links