Georg Friedrich Haas is een Oostenrijks componist geboren in 1953 die hier in Vlaanderen zo goed als onbekend is. Dank zij deze CD kunnen we gelukkig kennismaken met zijn muziek. Een ideale gelegenheid dus om het engagement van de platenmaatschappij KAIROS ten aanzien van de hedendaagse muziek in de bloemetjes te zetten.
De muziek van Georg Friedrich Haas wordt gekenmerkt door twee belangrijke invalshoeken. Een eerste benadering is de klank, in de breedste betekenis. Alle geluiden kunnen mee geïntegreerd worden in zijn compositie, van kraken, piepen en zuchten tot de 'normale' toonproductie. Een andere invalshoek is de harmonie. De controle over de harmonische structuur is bijzonder groot, dit is zonder twijfel een van de sterke punten van Haas' muziek. Ook interessant om weten is dat de harmonie radicaal in kwarttonen is uitgewerkt. Niet helemaal onbegrijpelijk als men weet dat Haas artikels gemaakt heeft over Nono, Wyschnegradsky, Haba en Boulez, vooral de eerste drie componisten staan bekend om hun experimenten met micro-intervallen.
Het eerste werk 'Wer, wenn ich schriee, hörte mich ...' is geschreven in 1999 voor slagwerk en ensemble. Het begin is zonder meer betoverend. Akkoorden zwellen aan en verdwijnen terwijl het slagwerk een extra dimensie toevoegt. Na het hoogtepunt valt de muziek plots stil en krijgt ze een verstild mediterend karakter. Hierbij moet opgemerkt worden dat het spectralisme niet een uitsluitend Frans fenomeen is. Langzaam aan kleuren steeds meer micro-tonale inflecties het akkoord-timbre totdat het totaal vertekend is, een techniek die zo typerend was voor de muziek van Scelsi. Het einde van het stuk is een beetje repetitief, bijna aleatorisch. Een veelheid van technieken dus die echter wel op een originele en coherente wijze afgewisseld en gecombineerd worden. De werkwijze in de andere werken is gelijkaardig, de stijl van Georg Friedrich Haas is herkenbaar en toch veelzijdig.
De uitvoering door het Klangforum Wien onder leiding van Sylvain Cambreling is meer dan verdienstelijk. De intonatie is trefzeker wat niet altijd vanzelfsprekend is met kwarttonen en de interpretatie is zowel geëngageerd als objectief tegelijk.
Meer over Georg Friedrich Haas
Verder bij Kwadratuur
Interessante links