In deze postmoderne tijden waar mixes van exotiek met traditionele authenticiteit bon ton zijn in schilderkunst tot culinaire creativiteit, mag het niet verbazen dat twee Engelse dj's er ook in de muziek hun handelsmerk van gemaakt hebben. Michael Clifford (dj Cliffy) en Russ Jones schuimen zo al enkele jaren de wereld af op zoek naar muzikale kruisbestuivingen die invloeden uit wereldmuziek combineren met dansbare ritmes ('Global Beats') en persen die dan op hun 'Future World Funk' compilaties. Op deze 'On The Run' dubbel-cd is er plaats voor 22 dergelijke nummers, met de meest onmogelijk denkbare stijlcombinaties uit alle uithoeken van de wereld eerst.
Het eerste album ('up') verzamelt voornamelijk up-tempo nummers, uitgekiend voer voor een stomende massa zomerambiance. Zo brengt G Samra met 'Sharabbia' een soort van Indisch-Arabische dancehall die in de UK al menige dansvloer in vuur en vlam zette en trekt DJ Dolores in een volgend nummer de kaart van samba-beats gemixt met euforische folk-elektronica. Bollywood Brass Band is dan weer goed voor een krachtige soul-blazerssectie in combinatie met een country-banjo op een gezapige house-beat, Transglobal Underground kiest voor Indische sitar-funk en Fulanito gaat voor machorap en merengue-house. Afsluiter 'Premier Gaou' van Magic System is wellicht het meest authentieke nummer van dit album. Afrikaans-Creoolse ritmes met een ingetogen Polé Polé sfeer. Dat die expliciete keuze voor exotische mixes niet altijd zo manifest aanwezig hoeft te zijn, blijkt onder meer uit openingsnummer "Walk and Skank" van Jah Screechie, wat gewoon een rechttoe rechtaan dancehall nummer is. Ook Marky en XRS brengen in 'Dial del Sol' gewoon de feest-drum 'n' bass waarvoor ze zo bekend zijn. De boodschap is bijgevolg duidelijk – op dit album moest "feel good" dansbare muziek uit heel de wereld staan.
Album twee ('down') is meteen een stuk rustiger, maar daarom niet minder fanatiek in het clashen van muziekculturen, waarvan getuige het sterke 'Rudie No!' van Two Culture Clash en 'Greedy Little Deggy' van Uroy with Tony Tuff. Meer traditionele feestreggae (die bijna even goed op het eerste album past) volgt hier op Indische zonsondergangmuziek van Bally Sagoo feat. Gunjan en de Arabische gezangen boven Mexicaanse trompetten van Gaetano Fabri vs Kocani Orkestar. Ska Cubano brengt, hoe kan het ook anders, Cubaanse Ska in 'Coqueteando'. Pronkstuk van dit album, al was het maar om het verhaal dat in het CD boekje bij dit nummer hoort, is ongetwijfeld de Trinidad-Roemeens calypso-wals 'Bucovina' van Shantel. Caraïbische blazers combineren wonderwel goed met Roemeense volksdans. Verder valt er nog de feestelijke zigeuner-flamenco van Terry Hall en Mushtaq en de Japanse blues-dub van Dry and Heavy te noteren om de muzikale globalisering helemaal rond te hebben.
"Zwaarmoedigheid verboden" lijkt deze 'Global Beats' dubbelaar te willen zeggen. Future World Funk staat niet alleen voor een uitgekiende keuze van wereldmuziek, maar ook voor twee volle cd's lichtvoetige muzikale goedgemutstheid die zonder problemen een feestende massa met kwaliteitsvolle en frisse dansplaten aan de gang kunnen houden tot in de vroege uurtjes. De grootste prestatie van deze plaat ligt dan ook in de keuze van de nummers die het geheel tot een mooie mix samenbrengt en die smaakt naar meer.
Meer over Future World Funk
Verder bij Kwadratuur
Interessante links