Het oeuvre voor viool en piano van Franz Schubert (1791-1828) omvat zes werken: drie sonatines, de sonate in A, de Fantasie in C en het Rondo in h. Daarvan hebben violiste Antje Weithaas en pianiste Silke Avenhaus op hun nieuwste opname gekozen voor de sonatine in a, de Sonate en de Fantasie.

De vierdelige sonatine in a is het vroegste werk op deze cd en dateert uit 1816. Van bij het melancholische openingsmotief in de piano is het duidelijk waar het om draait: volbloed romantische lyriek. Dat wordt nog meer versterkt door de brede en genereuze toon waarmee Antje Weithaas speelt; een dragende klank die zelfs in de meest ultieme pianissimi zijn kleur behoudt. Weithaas en Avenhaus voelen Schuberts echospelletjes perfect aan, en laten via dynamische veranderingen de muziek natuurlijk openbloeien. Naast die melancholiek is er, zowel in de sonatine als in de sonate, ook ruimte voor het meer virtuoze werk. Daarin maakt Avenhaus indruk met haar parelende pianospel of met vol klinkende akkoorden, wat vooral opvalt in het tweede deel van de sonate, waar een ritmisch verrassend motief vol accentverschuivingen onderbroken wordt door een rapsodische uitbarsting van de viool. Zo'n technische hoogstandjes blijven bij Weithaas steeds mooi en doordacht klinken: elke noot krijgt haar waarde, niets klinkt afgebeten of brutaal. In het eerste en derde deel van de sonate speelt Schubert, nog meer dan in de sonatine, de expressieve lyriek uit. De piano schept een rustgevende klankwereld waarin het voor de viool heerlijk binnenglijden is met een breed, langzaam stijgend thema. De lange Fantasie begint gelijkaardig, al is de inzet van de viool daar zó fluisterzacht dat haar begin, boven een harmonisch tapijt in de piano, quasi onmerkbaar is. In het centrale, opperromantische thema van de Fantasie komen opnieuw de sterktes van deze opname naar voren: de expressie die Weithaas schept door het aanzetten van de lange noten, de stuwende en ondersteunende manier waarop Avenhaus eerst de tegentijden bindt en later virtuoos gaat dialogeren met Weithaas zijn maar enkele voorbeelden. In de variaties op dit thema, die zowel speels virtuoos als melancholisch en lyrisch zijn, laten ze al hun kracht nog eens losbarsten en bouwen ze een spanningsboog op die zijn toppunt vindt in een levendige coda.

Antje Weithaas en Silke Avenhaus laten met deze cd een diepe indruk na. Dit is zeventig minuten kamermuziek op topniveau.

Meer over Franz Schubert


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.