Nadat het in 1993 opgerichte Jerusalem strijkkwartet bij Harmonia Mundi al kwartetten van Dvorak, Haydn en Shostakovich uitgaf, moest het maar eventjes duren of Schubert was aan de beurt. Met deze nieuwe uitgave verkennen de vier muzikanten meteen het bekendste van Schuberts strijkkwartetten. Het kwartet in d mineur uit 1824, D. 810 dankt zijn bijnaam aan het melodietje waarop het tweede deel gebaseerd is, en dat Schubert oorspronkelijk in een gelijknamig lied gebruikte. Een strijkkwartet als dit, met zijn grootschalige opzet en haast symfonische textuur luidde Schuberts volwassen periode in, een periode die vroegtijdig werd afgesloten door zijn dood vier jaar later maar die de compositie van Schuberts grootste meesterwerken zag.

De fijne klank die de vier muzikanten van het Jerusalem Kwartet in hun uitvoeringen steken is terecht vermaard en het is een plezier om hen deze bekende Schubert onder handen te horen nemen. Met een aanpak die dit kwartet transparant en lichtvoetig houdt gaat geen enkel detail verloren. Maar transparantie is niet alles en naast een heel individuele klank is dit een uitvoering van Schuberts muziek die ongelooflijk charmeert op haast elke frase: in de sensuele elegantie die de vier muzikanten het tweede thema van het eerste deel meegeven, in het vuur waarmee het scherzo uitgevoerd wordt, in de nerveuze vrolijkheid van de finale. Uit de hele uitvoering spreekt een grote technische vaardigheid, professionaliteit en een sterke verbondenheid met deze muziek.

Klein minpuntje zijn de niet altijd even verstaanbare snelle trekken in het 'Quartettsatz' in c mineur, een gevolg van het snelle tempo en de grote dosis energie die deze uitvoering bezit. En zo een engagement horen we dan weer wel erg graag! Dit 'Quartettsatz' moest het eerste deel gaan vormen van een kwartet dat Schubert in 1820, op drieëntwintigjarige leeftijd schreef maar, zoals zovele van zijn werken, nooit afwerkte. Met zijn gedurfde vorm en donkere karakter (is de begrafenistoonaard van c mineur niet die van Beethovens vijfde symfonie?) is dit deel een persoonlijke en gedurfde opvolger voor de vroege kwartetten van Schuberts jeugdjaren en kijkt het tegelijkertijd vooruit naar de grote kwartetten van enkele jaren later. Wie 'Der tod und das Mädchen' nauw aan het hart ligt, mag een cd als deze, met zijn combinatie van precisie en engagement in haar interpretatie zeker niet links laten liggen. Als we deze uitvoering in het achterhoofd houden, mogen we dan al stiekem uitkijken naar het moment waarop het Jerusalem kwartet Beethovens kwartetten aanpakt?

Meer over Franz Schubert


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.