Wie Franz Liszt zegt, denkt in de eerste plaats aan virtuoze pianomuziek. Dat heeft natuurlijk veel te maken met de legendarische status die Liszt tijdens zijn leven bereikte door de concerten waarin hij zijn techniek kon ten toon spreiden. Behalve een virtuoos was Liszt echter ook een begaafd lyricus en was hij iemand die in zijn composities steeds zocht naar vernieuwingen, zowel qua harmonie als qua structuur. Een van de voorbeelden van een structureel vernieuwend stuk, de sonate in B mineur, staat centraal op 'Liszt Revisited'. Behalve de sonate speelt de Belg Ben Roels hierop drie "Sonetti del Petrarca" en "Funérailles".
De drie "Sonetti del Petrarca" zijn pianobewerkingen die Liszt in 1844 maakte van liederen geïnspireerd op sonetten van dichter Francesco Petrarca. In die werken overheersen de lyriek en de lange melodische bogen die Liszt creëert boven het kleurrijk klanktapijt van de piano. Dat Ben Roels dat klanktapijt uit de piano kan halen, maken zijn uitvoeringen al gauw duidelijk. Hij maakt indruk met zijn precieze techniek en dynamisch pianospel. Door zich misschien wat té veel te concentreren op dat pure klank maken, verliest hij echter al te gauw de lyriek uit het oog. In deze drie korte stukken zorgt dat nog niet voor te grote problemen, maar de lange, doorgecomponeerde sonate gaat daardoor erg fragmentarisch klinken. Korte stukjes in de sonate zijn telkens wel knap gespeeld, de wisselende gemoedstoestanden van de muziek zijn meestaal raak getypeerd, maar om gedurende een half uur te blijven boeien, ontbreekt het aan spanning. Dat is des te meer jammer omdat Liszt door het laten terugkeren van thema's deze sonate een cyclisch karakter heeft willen meegeven. "Funérailles", een werk waarin Liszt eer betoont aan de martelaren van de Hongaarse Revolutie van 1848 laat een gelijkaardige indruk na. In de virtuoze passages overtuigt Roels moeiteloos, maar de lyrische en donkere kant die de muziek ongetwijfeld bezit, blijven wat onderbelicht.
"Liszt Revisited" toont ongetwijfeld waar de troeven van Roels liggen. Met nog meer aandacht voor de muzikale spanning en voor de melodische kracht van deze muziek, had deze cd nog meer indruk kunnen maken.
Meer over Franz Liszt
Verder bij Kwadratuur
Interessante links