Dezer dagen heeft het genre operette niet onmiddellijk de meest hippe reputatie, al hebben de voorbije jaren verschillende grote namen aangetoond dat de muziek van Johann Strauss of Franz Lehár absoluut haar kwaliteiten heeft. De opname van Lehárs 'Der Graf von Luxemburg', in een uitvoering gemaakt naar aanleiding van het jaarlijkse operettefestival in het Oostenrijkse Mörbisch, voldoet jammer genoeg aan de gangbare operetteclichés: een overvloed aan orkestrale siroop gekoppeld aan bedenkelijke zangprestaties.
De rode draad doorheen het verhaal is uiteraard een liefdesgeschiedenis. Vorst Basil Basilowitsch wil trouwen met operazangeres Angèle Didier, maar kan niet omdat zij niet van adel is. Daarom vraagt hij aan René Graf von Luxemburg, die op zwart zaad zit, om tegen betaling met haar te trouwen en zo vlug mogelijk te scheiden. Zo zou Didier gravin worden. Uiteraard worden René en Angèle op elkaar verliefd en komt er van de scheiding niets in huis. De partituur die Lehár voor de 'Graf' schreef bulkt van heerlijke melodieën en kleurrijke orkestrale momenten, maar die komen in deze uitvoering amper tot hun recht. Bruisende koornummers gaan ten onder aan ongenuanceerd gezang en kleurloos orkestspel, lyrische momenten als René's 'In all meinen Träumen' of het duet 'Schau'n Sie freundlichst mich an' lijden dan weer onder overdreven rubato en onder een wel bijzonder vrije omgang met intonatie. Vooral tenor Michael Suttner (René) verliest de strijd met een rol die duidelijk te hoog gegrepen is. De rest van de cast stijgt amper boven het twijfelachtige niveau uit, met uitzondering van Marko Kathol en Ana-Maria Labin als respectievelijk Armand Brissard en diens liefje Juliette Vermont. Zij tonen dat de combinatie van operette, schwung en zuiver zingen toch mogelijk is. Dirigent Rudolf Bibl haalt af en toe sfeervolle momenten uit het orkest, maar vervalt meestal in een stroperige saus waarin de rijke harmonieën van Lehár weinig aandacht krijgen.
Het is bijzonder jammer dat operettes ook nu nog op dit niveau uitgebracht worden. Voor wie het genre ernstig wil nemen, is deze cd absoluut te mijden.
Meer over Franz Lehár
Verder bij Kwadratuur
Interessante links