Francis International Airport is een Oostenrijks kwintet dat in 2011 reeds zijn kunnen mocht etaleren op showcasefestivals als Eurosonic (Groningen) en Glimps (Gent). Hun derde langspeler ‘Cache’ combineert invloeden uit krautrock, synthpop en indietronica tot een uitgekiend klankenpalet waar de geesten van Kraftwerk, New Order en The Notwist ronddwalen.
De melancholische bariton van frontman Markus Zahradnicek vertoont nauwe verwantschap met de innemende zangstem van Guy Garvey (Elbow). Mede hierdoor baadt ‘Cache’ in een zachtmoedig fin de siècle sfeertje, dat muzikale frivoliteiten koppelt aan een donkere ondertoon. De dromerige indiepop van ‘Berenice’ drijft voort op een roffelende ritmepartij die gedrapeerd wordt met echoënde vocalen en breed uitwaaierende synthklanken.
Het melodieuze ‘Pitch Paired’ vertrekt vanuit een slepende beat en schakelt halverwege een versnelling hoger. Psychedelische toetsen en meanderende gitaareffecten zorgen daarbij voor een spacey inslag. ‘The Right Ones’ dikt zijn schuifelende percussie en galmende indiegitaren aan met onheilspellende synthesizers en bloeit helemaal open in een verslavend refrein. Dat een song als ‘Great Deeds’ iets te nadrukkelijk naar de Grote Gebaren grijpt, neemt men er voor lief bij.
Door zijn gemoedelijke aanpak dreigt Francis International Airport wel eens in gezapigheid te vervallen. Het monotone ‘Templates’ herbergt te weinig weerhaken en reliëf om naar de keel te grijpen, terwijl ‘Wait and See’ zich zachtjes kabbelend naar het einde sleept. Het gebrek aan dynamiek hoeft echter niet noodzakelijk een nadeel te zijn. Het mysterieuze boetseerwerkje ‘March’ is gedrenkt in een majestueus arrangement waar een stuwende baslijn en indringende vocalen de hoofdrol opeisen.
Francis International Airport werpt zich op als een band om in de gaten te houden. ‘Cache’ is geen voltreffer over de hele lijn, maar de plaat voert zijn luisteraars mee op een aangename geluidstrip vol elegante en fraai gestileerde indiepop met een eighties feel. Daarmee doen deze emotionele Oostenrijkers hun invloeden zeker geen oneer aan.