Omdat Kieran Hebden aka Four Tet er langzaamaan gek van werd dat men zijn muziek alleen nog maar als folktronica bestempelde, gooide hij het over een andere boeg met 'Everything Ecstatic'. Het zat er aan te komen. Toen kwadratuur.be Hebden drie jaar geleden vroeg of hij ritme of melodie verkoos, antwoordde hij resoluut met "the beats". En dat was drie jaar geleden, toen 'Rounds' alom geprezen werd voor zijn zoete, organische elektronica die eerder melodisch dan ritmisch klonk. En nu is er 'Everything Ecstatic', van een ander kaliber maar onmiskenbaar van dezelfde maker.
Wie Four Tet live aan het werk zag weet dat zijn muziekvoorkeur aggresiever, luider en ritmischer is dan wat 'Rounds' doet vermoeden. Anderen schrikken zich waarschijnlijk een hoedje als 'A Joy' de plaat opent. Warrig rommelende freejazzdrums zetten de luisteraar even op een verkeerd been, dat vervolgens door een zwaar schrapende synthesizerbas onderuit wordt gehaald. Het nummer begint gonzend en eindigt brakend en alleen de handclaps en een zweverig gitaarlijntje zorgen voor verlichting. Maar het kan nog onrustiger. Op 'Sun Drums and Soil' kletteren de cimbalen en jagen echte en elektronische drums elkaar stevig op. Halverwege de lange track klagen een vervormde blazer en stem om het hardst, waarna (typisch Four Tet) alle eerdere elementen samenkomen en zachtjes uitdeinen. Deze tempo- en sfeerwisselingen doordrenken het album met een zekere onrust. 'High Fives' mixt creatieve scherpe elektronica af met ijle xylofoonlijntjes. Het is minder lieflijk dan voorheen maar niet minder interessant.
'Everything Ecstatic' mag dan wel ruw en ritmisch klinken, voor dansvloeren is het nog niet echt weggelegd, op het leuke deuntje-dat-blijft-hangen van 'Smile around the face' na. Dat is waarschijnlijk het dichtst bij pop aanleunende nummer uit Hebdens carrière. Ook 'Sleep, Eat, Have Visions' is dansbaar. Of toch ten dele, want het begint met melancholische, analoge synths –de mosterd van Boards of Canada?- en maakt halverwege de omslag naar een pruttelende kadans van elektronische drums. Uit Hebden's brein spruiten verschillende goede ideeën maar ze hangen te weinig samen op dit album om een (even) verpletterende indruk te maken. Four Tet schippert tussen zijn vorige plaat en nieuwe richtingen.
Toch nog een eervolle vermelding voor het einde van 'Everything Ecstatic'. Breekbare schoonheid met een leger aan belletjes in 'You Were There with Me'– denk aan een kudde ossen in Nepal-. Het is anders dan anders maar luister een keer (of drie) naar dit album en je ontdekt dat dat toch niet helemaal waar is. Je hebt niet voor niets met Four Tet te maken.
Meer over Four Tet
Verder bij Kwadratuur
Interessante links