‘Interitum’ is de zwanenzang van de verborgen Belgische deathmetal parel Fleshmould . Slechts weinig bands zijn er in geslaagd om de gulden middenweg te bewandelen tussen de verscheidenheid aan vormen die dit genre aanneemt, waardoor het evenwicht dat deze groep ontwikkeld heeft in haar 12-jarig bestaan des te indrukwekkender is.
Met de wat melige intro wordt al snel korte metten gemaakt. Openingsnummer ‘Alea Iacta Est’ wordt ingezet door een ronkende bassriff, gevolgd door een verzameling woekerende brulvocalen, aanstekelijke gitaarriffs en drumpatronen die het geheel ondersteunen. Het epische refrein, begeleid door genadeloze blastbeats, verveelt niet en verschillende tempoveranderingen bewaren de aandacht.
Waar ‘Si Vis Pacem, Para Bellum’ (met een ambient intermezzo ), en het headbangbare ‘Siege Of Alesia’ regelmatig zweren bij een loodzware, dreigende Asphyx-achtige doomklank, kiezen ‘The 14th Legion’ en ‘Alexandria’ eerder voor een aangrijpende, meer melodieuze aanpak. De opmerkelijke gitaarsolo’s die in de meeste nummers voorkomen, gebracht door gitarist Reinier Schenk - bekend van de symfonische black metalband Saille - zijn een grote meerwaarde en slagen erin alles behoorlijk catchy te laten klinken zonder het gewenste oldschool gevoel kwijt te spelen. Afsluiter ‘Stairs To Elysium’ is een eerder overbodige opvuller want met ‘In Order To Create..’ biedt dit viertal al een pakkend afscheid dat gekenmerkt wordt door alweer overweldigend meeslepend gitaarwerk.
Het mythisch ogende artwork met een Romeinse toets, vult de teksten perfect aan en ook over de productie, die te danken is aan de Shumcot Studio, valt er weinig te klagen. Alle instrumenten - eindelijk ook eens de basgitaar - zijn prominent aanwezig in de geluidsmix en hebben een eigen uniek en herkenbaar geluid.
'Interitum' is een waardig afscheid van deze ondergewaardeerde band, en kan dankzij de mengeling van verschillende subgenres in de platenkast van elke deathmetal liefhebber.