Waarom nog cd's kopen wanneer men zowat alle muziek met een muisklik kan kopiëren naar de harde schijf? Iemand die zich deze vraag stelt heeft waarschijnlijk nooit veel waarde gehecht aan het totaalconcept van fysieke geluidsdragers als cd of lp. Een release als 'Tabletop Guitar' (cd, dvd en boek) van Filip Gheysen is dan ook niet aan zo iemand besteed, terwijl dit net iets is waar liefhebbers wat extra voor over hebben.
Gheysen (1979) woont en werkt in Gent en is naast muzikant ook visueel kunstenaar. De zes drones die het kloppend hart vormen van deze release, worden daarom vergezeld van een catalogus met onder meer schilderijen, etsen en monotypes en een dvd met visuals. Dit wordt allemaal gepresenteerd met de nodige soberheid of beter: puurheid. Gheysen heeft geen boodschap aan enige opsmuk. Alles ademt eenvoud en eerlijkheid, gaande van de titels van de stukken en de vormgeving van het pakket tot de muziek zelf, waarin timbre het meest essentiële aspect blijkt.
De drones worden gecreëerd met een geprepareerde elektrische gitaar (tabletop guitar genaamd, omdat het instrument hiervoor meestal op een tafel wordt gelegd), in een zeldzaam geval gecombineerd met een autoharp ('Tabletop Guitar V'). Het gaat er daarbij wel eens confronterend aan toe. Gheysen kiest met vaak metalige resonanties niet voor de meest aangename optie, maar de subtiele spiraalvormige bewegingen in de klank en de bijna onwaarneembare details die af en toe binnensijpelen maken het de moeite waard elk van de zes ritten uit te zitten.
Klankgewijs hebben de stukken een eigen karakter. Afsluiter 'Tabletop Guitar VI' dat negen minuten lang schommelt tussen twee akkoorden - of zijn het eerder rijkelijk aangedikte tonen? - verdrinkt haast in fuzz en distortion, wat voor een zekere agressiviteit zorgt. In het vijfde stuk is dan weer sprake van een lichte stijlbreuk, wanneer de autoharp haar intrede doet. Met de bewust machinaal lopende partijen van dit instrument, dat naar het einde toe steeds meer als een speelgoedpiano gaat klinken, wordt de onderhuidse geluidsstroom weelderig verrijkt.
Door de weinig aan de verbeelding overlatende methode van musiceren en de afwezigheid van enige vorm van postproductie creëerde Gheysen met dit werk heel eerlijke muziek. What you hear is what you get. 'Tabletop Guitar' is bijgevolg te nemen of te laten.