Het lijkt wel op een goede grap: het hardcorekwintet Empowerment uit Stuttgart heeft de perstekst van zijn schenenschoppend debuut ‘Gegen.Kult’ op een mooi roze papiertje laten drukken. Al even grappig is dat de brulbuien van zanger Jogges in het Duits zijn, wat nogal bizar klinkt bij muziek die uit de Bronx van New York of California hoort te komen. Maar Empowerment heeft – zoals zijn naam verraadt – zijn energie, spelkracht en livereputatie mee …
Empowerment knalt hoe hardcore hoort te knallen: met sterke melodieën, penetrante metalgitaren, mokerend drumwerk en expliciete zang- versus roeppartijen vormen een stevige knipoog richting oldschool New York werk (Biohazard, Sick of it All). De speed- of pure punkaccenten zijn op ‘Gegen.Kult’ eerder beperkt terwijl virtuositeit primeert, getuige een spaarzame gitaarsolo in een thrashsong als ‘Nicht Mein Gott’. Wat vooral belangrijk is, zijn kracht en energie. Vurige partijen met overtuigende, grollende gitaren en de nodige versnellingen via een dubbele basdrumpedaal zijn kenmerkend. De link met het inmiddels tot taboe verklaarde genre nu-metal is dan ook groot.
Maar Empowerment vertelt songs die zowel een muzikaal als een tekstueel verhaal bevatten. ‘Szerelem’ begint met springende frasen, schakelt over in meer epische gitaarmomenten en laat de aandacht zelfs even over aan de bas en drum om in alle hevigheid erna terug met een onverwoestbare wall of sound uit te pakken. De vuilbekkende woorden van Jogges over broederschap en onbreekbare vriendschap klinken ook heerlijk penetrant dankzij zijn schorre, woeste stem.
Empowerment zet zowel goede songs als een prima sound neer, de verdienste van producer Roland Böffgen die een heerlijk volle stereosound op dit album plakt. De Duitse zang bewijst enkel maar hoe universeel deze muziek is. Wie op de proppen komt met een plaat als ‘Gegen.Kult’ als debuut – zeker binnen een weinig divers en nogal gesatureerd genre als hardcore – mag zich over de buik wrijven. Deze band gaat ongetwijfeld een mooie geschiedenis tegemoet.