De Bulgaars-Nederlandse percussioniste Tatiana Koleva is als internationaal gevierd soliste vooral actief binnen de hedendaagse klassieke muziek. Ze werkt vaak samen met gerenommeerde ensembles en componisten zoals Yannis Kyriakides en Louis Andriessen. Die laatste is ook jazzsaxofonist Rutger Van Otterloo niet onbekend aangezien hij al sinds de jaren tachtig deel uitmaakt van het door Andriessen opgerichte Orkest De Volharding. In 2003 traden Koleva en Van Otterloo voor het eerst op als duo. Sindsdien zijn ze voortdurend bezig met het ontwikkelen van een eigen repertoire, waarvoor ze nauw samenwerken met vooraanstaande componisten en jazzmusici. 'No Sugar Added' is hun eerste album waarop negen erg diverse en verrassende composities worden uitgevoerd.
Koleva is een specialiste in het bespelen van de marimba. De warme klank van dit instrument komt prachtig tot zijn recht in twee jazzy composities. Het wondermooie 'Peace Piece' is een introverte solo-improvisatie uit 1958 van jazzpianist Bill Evans. Het duo herschreef deze solo volledig als compositie voor marimba en tenorsaxofoon. Met een simpel, weemoedig ostinato van Koleva als begeleiding, breidt Rutger Van Otterloo hier een hele rist mooie melodieën aan elkaar. Zijn saxofoon mag onzeker klagen en prikkelend schuren waardoor allerhande emoties de revue passeren. Ook met Duke Ellingtons 'The Single Petal of a Rose' kiest het tweetal voor een veel te weinig gespeelde parel uit het jazzrepertoire. Ellington schreef deze opvallend roerende compositie na zijn ontmoeting met konigin Elizabeth II in Engeland. Koleva weet dit stuk op een prachtige manier naar haar hand te zetten met een subtiele aanslag die een spelletje lijkt te spelen met de stilte.
Hoewel de repertoirekeuze duidelijk de hoofdrol speelt op 'No Sugar Added', is er ook plaats voor virtuoos gemusiceer. De Bulgaarse traditional 'Krivo Horo' is een razendsnel maar perfect uitgevoerd, bijna volledig synchroon duet van sopraansaxofoon en marimba. De composities van Jacob ter Veldhuis, 'White Flag' en 'Grab It!', zijn twee buitenbeentjes. In het korte 'White Flag' getuigt een Amerikaanse soldaat op een koelbloedige en afstandelijke manier over een incident in Irak waarbij een onschuldige vrouw werd doodgeschoten. Koleva en Van Otterloo beperken zich hier tot het accentueren van de woorden waarmee de soldaat de dramatische feiten uit de doeken doet waardoor de boodschap een maximaal effect meekrijgt. Voor het erg ritmische 'Grab It!' knipte Jacob ter Veldhuis een hoop korte stemfragmenten uit een Amerikaanse documentaire over jeugddelinquentie. Scheldwoorden, gevloek en andere rauw taalgebruik worden geloopt en vormen zo de ideale partner voor het harde en krachtige geluid van de tenorsax. Samen met het diverse en strakke percussieve palet van Koleva resulteert dat in een verrassend opzwepend stukje muziek.
Samen benaderen Tatiana Koleva en Rutger Van Otterloo muziek vanuit verschillende perspectieven en schuwen hierbij het experiment niet. Dat leidt op 'No Sugar Added' tot een uitstekende en opmerkelijke muzikale mix waarbij het niveau van uitvoering als een extra troef kan worden beschouwd. Alles bij elkaar is dit een zeer aantrekkelijke plaat die garant staat voor een boeiende luisterervaring.
Meer over Duo Koleva / Van Otterloo
Verder bij Kwadratuur
Interessante links