Hij heeft het weer voor mekaar: de mystieke figuur Dr. Lektroluv, die tevens zijn vaste dj avond op Studio Brussel (Switch) mag aankleden, heeft opnieuw een verzamelaar van topformaat aan mekaar gemixt. De vijfde schijf die deze kartooneske draaitafelkunstenaar presenteert, bulkt weer van de heerlijke elektroclash en lijkt meestal zo klaargestoomd om de dansvloer te bemannen. Dit alles onder het motto: "alles komt terug".
Oud en nieuw vloeien in elk geval moeiteloos in mekaar over in deze vlotte, ongeforceerde mixplaat. Dat laatste is geen evidentie met elektro, wat met zijn hoekige ritmen toch nogal een drukdoende muziekstijl is. Het is echter de eenvoud in de nummers die deze verzamelaar typeert, zonder daarom voor verveling te durven zorgen. Geladen met een standvastige 4/4 beat, bouwt deze plaat zijn intensiteit klakkeloos op en af, zonder daarbij aan spanning te moeten inboeten. Zo zorgt 'The Minus Man' van de zekere Polygamy Boys voor een eerste hoogtepunt in een lange rij. Deze schitterende robot achtige new wave track nestelt zich naadloos in de klassieker 'Lady Shave' van Fad Gadget en leidt zo tot de betere new wave van de beginjaren '80 (via een tribalritme gemoderniseerd door remixer John Aquaviva). Niet gek veel later mag ook het alom gekende 'Moskow Discow' van landgenoten Telex door de draaimolen, waardoor de aandacht meer verschuift naar elektro-disco. Zo worden de grenzen ruim genoeg genomen. Bankok Impact (ofte de Fin Sami Liuski) brengt een geflipt, trancematig dansnummer dat de volumeknop de hoogste regionen in drijft dankzij zijn dwingende basgroove. 'Spontanität' van Detune lijkt dan weer meer thuis te horen in de betere technoclub (net als de helemaal apart staande afsluiter 'Black Sea' van het Amerikaanse duo Drexciya). Zo vormen 15 niet al te complexe, lang uitgespeelde tracks in al hun variatie deze 'Lektroluv 5'. Beatmixen zijn overigens duidelijk niet het belangrijkst bij Dr. Lektroluv. De dj aarzelt niet om bij momenten even te pauzeren en opnieuw te beginnen. Daardoor verspringt de aandacht van het dansbaarheidsfactor naar de keuze van de nummers zelf. Die laatste is, zoals eerder gemeld, uitmuntend. Toegegeven, vlakke beatnummers als 'Emolition' van de Nederlander Break 3000 dat slechts teert op monotone hihats, een eenvoudige robotsample en wat fijne twietjes is niet meteen uit de kunst, maar past op zijn manier toch mooi in het geheel.
De Doctor slaat in elk geval op een mooie manier wereldwijde bruggen tussen verschillende dansstijlen, zonder daarbij echt van het elektrogegeven af te wijken. Het feit dat vele andere mixplaten hier momenteel in falen en dat Dr. Lektroluv er nu toch al 5 verzamelaars lang in slaagt om een welluidend eindresultaat af te leveren, spreekt allicht in de man zijn kaarten. "Kaarten" mag overigens geschreven worden met dezelfde grote "K" als "Kunst".
Meer over Dr. Lektroluv
Verder bij Kwadratuur
Interessante links