De Dolfijntjes (live uitgegroeid tot Dolfijntjes XXL) zijn voor muziek- en folkminnend Vlaanderen geen grote onbekende meer. Dat is niet enkel de verdienste van één van de twee vaste dolfijnen – de populaire Eiland-acteur Wim Opbrouck – maar ook van het afschuimen van talloze podia overal te lande gedurende bijna twee decennia. Na veel aandringen van fans en volgelingen is het er dan ook van gekomen: de eerste volwaardige Dolfijntjes-studioplaat. Het moet gezegd: hoewel het geen eenvoudige opdracht is de gezapigheid, de lach en de traan en de inleefbare levensliederen optimaal op cd weer te geven, is het resultaat toch verrassend geslaagd.
De vaste kern van de Dolfijntjes bestaat niet enkel uit twee Wimmen, maar vooral ook uit twee Taiwanese accordeons die de soms erg gezapige kroegmuziek van deze band vormgeven. Zo is een gezamenlijk gezongen, door Gaston Durmez geschreven 'Religieus Chanson' dankzij pittige blazertjes en een draailier puur jolijt en feestgelach. Dolfijntjes zijn echter soms complexer dan men zou verwachten. 'Kom toch Were' is bitter ernstige accordeon-clubhouse (waarbij de openingsmelodie geleend is van ...) terwijl het gros van de veertien gevoelsmomenten eerder intieme zielsroerselen zijn. Dolfijntjes spreken ook een andere taal. In dit geval is dit een dialect, soms moeilijk verstaanbaar West Vlaams dat deze liedjes grappig, maar ook meer realistisch inkleurt. Verder leven Dolfijntjes nooit op zichzelf. Zo presenteert deze band in zijn intense folkmuziek zich als een hechte bende, maar wordt ook veel samengewerkt met buitenstaanders. De feestelijke opener die een eigen, flamboyante levensstijl aanprijst is mee ingezongen door Stijn Meuris (Monza), 'Charlie Brown' (waar uitbundigheid plaatsmaakt voor sereniteit) is geleend van Benito di Paula en afsluiter 'Bad News from the Stars' is een korte pianocover van Serge Gainsbourg. Tenslotte beweren Dolfijntjes "accordeon rock'n'roll" te maken, maar in feite gaat het om jolige chansons waarin banjo, koperblazers en zelfs draailier een plaatsje krijgen (hoewel de naar Belgian Asociality knipogende pretpunk van 'Heidi' wel degelijk stevig van leer trekt). Wat Dolfijntjes met dit alles aanvangen is niet enkel erg vermakelijk, maar ook best mooi.
Welkom in de erg speelse en rijke leefwereld van De Dolfijntjes. Ziehier een album dat achttien jaar podiumplezier samenvat. Aan diversiteit en kwaliteit is hier alvast geen gebrek. Een luisteraar met even veel gevoel voor humor als deze heren, zal dit plaatje met plezier koesteren.
Meer over Dolfijntjes
Verder bij Kwadratuur
Interessante links