Trompettist Axel Dörner was onlangs te zien in een bizarre voorstelling waarin hij samen met een computerspraakprogramma de hoofdrol speelt. Daarin wordt met een knipoog beweerd dat deze Duitse improvisatiemuzikant het trompetspelen zowat heeft heruitgevonden. Zelf zal hij dat waarschijnlijk nooit durven beweren, daarvoor lijkt Dörner ietwat te bescheiden, maar toch wordt hij door een beperkt publiek bewonderd om zijn hoogst originele (en bovendien zelf ontwikkelde) techniek. Op ‘Das Treffen’ komt dat aspect wat in de schaduw te staan omdat de hoofdrol op dat album is weggelegd voor de elektronica.
De laatste jaren lijkt Dörner zich uitvoerig te interesseren voor elektronische experimenten. Dat is ook de reden waarom dit live opgenomen improvisatiealbum niet als een complete verrassing komt. Op ‘Das Treffen’ bedient de trompettist zich naast zijn vertrouwd blaasinstrument ook van een batterij elektronica, waarmee hij zijn klanken enerzijds onherkenbaar vervormd en daarnaast ook voor een bevreemdend geluidstapijt zorgt. Met pianist John Schröder (eigenlijk vooral gitarist maar ook niet onverdienstelijk aan het klavier), bassist Clayton Thomas en drummer Oliver Steidle zorgt hij voor een hyperactieve, maar immer intrigerende improvisatietrip.
Naast Dörner heeft ook drummer Oliver Steidle nog een leuk speeltje achter de hand, de zogenaamde “chaos pad”. Dat machientje kan ondermeer samplen en fungeren als een midi controller via een touchpad, waardoor de meest waanzinnige resultaten kunnen worden bereikt. Een hele collage aan geluiden en fragmenten passeert dan ook de revue. Indrukken van samenspel, solopartijen en onduidelijke manipulaties van instrumenten flitsen razendsnel voorbij. Opgenomen drum- en pianopartijen worden geregeld door de mangel gehaald en Dörner dweept met effecten op zijn instrument. Soms lijkt hij wel een hele groep blazers te dirigeren door handig gebruik te maken van een zogenaamd chorus-effect.
De elektronische trucage wordt af en toe uitgeschakeld wat voor de musici schijnbaar het teken is om akoestisch een versnelling hoger te schakelen. Vooral Steidle gaat hierbij vaak als een woesteling tekeer en legt een halsbrekend tempo op met drums en percussie die recht in de vuurlinie liggen. Met een soort prepared piano – de snaren worden duidelijk gehinderd door een voorwerp – biedt Schröder stevig en zelfs percussief weerwerk. Het pittige ensemblewerk is een welgekomen afwisseling van de zich opdringende flitsen en fragmenten, maar ook hier zal de luisteraar af en toe naar adem moeten happen.
Axel Dörner, John Schröder, Thomas Clayton en Oliver Steidle vuren gedurende meer dan een uur hun salvo’s af. Niet dat het allemaal zo gewelddadig is, maar de intensiteit zorgt wel vaak voor die indruk. ‘Das Treffen’ is dan ook een opmerkelijk album en zondermeer een indrukwekkende prestatie van dit kwartet.
Meer over Dörner / Schröder / Thomas / Steidle
Verder bij Kwadratuur
Interessante links