De kans is reëel dat er niet meteen een belletje gaat rinkelen bij de namen DJ Farrapo & Yanez. Begenadigd zanger Yanez Servadei en zijn draaitafelvriend Giorgio Cencetti (DJ Farrapo) blijken afkomstig uit Bologna en zorgt op het Italiaanse vasteland al zo’n vijftien jaar voor bruisende feestjes waarin een tropische cocktail van dub, salsa en elektro-Braziliaanse muziek centraal staat. Na het uitbrengen van tal van singles en ep’s, zijn de twee muzikale vrienden er eindelijk toe gekomen een eigen volwaardig debuut samen te stellen. Het bonte ‘Alien Na Favela’ bestaat zelfs uit twee schijfjes: eentje met vijftien eigen partysongs en eentje waarin die tracks door bevriende producers door de remixmolen worden gedraaid.
Te beginnen bij de oorspronkelijke plaat: op het eerste schijfje van ‘Alien Na Favela’ trekt het tweetal meteen alle registers open. Energie, passie en exotische taferelen vinden elkaar terug in een mengelmoes van zowel moderne clubsongs als meer traditioneel getinte wereldrootsnummers. In ‘Tudo Vira Danca’ (duidelijk een van de meer populaire tracks omdat die tot driemaal toe geremixt wordt), leunen Farrapo & Yanez aan bij de grote trend in discotheken rond de Middellandse Zee, reggaeton. Ronkende grooves, felle salsaritmen en de hoge, rappende zang van gast Flora Matos gaan voor een populaire sound. Toch bewijzen deze heren dat ze niet voor hapklare hits gaan. Een subtiele gipsy harmonica erbij en zelfs de mondharp zorgen voor een subtiel hobbelende inkleuring die de hakkende beats wat sussen.
Op gelijke manier kiest het merendeel nummers op deze plaat voor een elektronische basis, die netjes wordt aangevuld met een traditioneel instrumentarium: een prima huwelijk. ‘Mojito com Cachaca’ is een song met hikkende klinkerzang en onderliggende hiphopbeats, maar krijgt via een zoete klarinetmelodie een geweldig laatavond volkssfeertje mee. Het samenbrengen van diverse elementen gebeurt dus erg zorgvuldig, met oor voor de nodige rijkdom en details, maar zonder risico op overdreven drukte. Een lichte zweem van mondharmonica, een overbejaard bibberend Hammondorgeltje of een korte snaarriedel op een Spaanse gitaar: het zijn de elementen die net voor dat tikkeltje extra karakter zorgen.
In het midden van het eerste schijfje staan een paar songs die net een tikkeltje rommeliger overkomen. De elektronische danscomponent wordt naar de achtergrond verdreven en de traditie resteert. Veelvuldige percussie neemt de plaats in van beats, waardoor ‘Frango Assado’ of zijn chaotische opvolger ‘Engole O Sapo’ met kakelende kippen en Spaans Manu Chao-geratel ondanks hun akoestische omkadering toch wat hyperkinetisch lijken. Gelukkig wordt het feestje spoedig hervat met ‘Carimbo da Farrapo’, een Balkancarnaval met swingende groove, stevig pompende housebeat, hardnekkige samples en langzaam op de knieën dwingende evolutie.
De remixplaat laat al evenveel weelde horen: van traditionele merengue tot meer elektronisch onderbouwde exotica zoals bij de DJ Adish remix van ‘Preciso Mudar’ die het geheel subtiel voorziet van aanvullende trancepulsen die toch het rootskarakter respecteren. De allemaal onbekende remixers hebben in elk geval aardig werk geleverd. De uitstraling van het origineel blijft bijna telkens bewaard, maar wordt toch van een juiste, eigen insteek voorzien. ‘Tudo Vira Danca’ wordt met stompende raggaritmen, handgeklappercussie en lichte echo zelfs nog een niveau hoger getild.
Topnummer ‘Alien Na Favela’ wordt wel vier keer onder handen genomen: door Al Lindrum tot een mooi opklimmende clubtrack, door Suonho tot een akoestische, zwoele acidjazzsong, door Acido Domingo tot een meer traditiegetrouwe, Spaanse bigbandversie en een eigen ‘Drumagick Remix’ die de structuur overhoop gooit tot een vette, exotische drum’n’basstrack.
Op de dubbelaar ‘Alien Na Favela’ keert wel zes keer de gelijknamige song terug. Laat dat echter geen smet zijn op het geheel van meer dan dertig songs en remixen, waarbij moderne dansmuziek en traditionele culturele klanken netjes met elkaar verweven worden. Dj Farrapo & Yanez mogen dan, net als hun aanhang, totaal onbekend zijn in deze streken, het blijken ware grootmeesters te zijn in hun rijke muzikale wereld. Dit is een plaat met een stevig feestgehalte, een aanstekelijke kwaliteit en garantie voor een brede glimlach.