Het zal Arjen de Vreede ofte DJ DNA allicht altijd blijven achtervolgen. Nadat de draaitafeltovenaar de Urban Dance Squad de rug toe keerde en ondermeer met de Junkie XL en Stuurbaard Bakkebaard aan de slag ging, doofde het licht van deze fabuleuze band als snel uit. Een van de grootste alternatieve muziekacts van Nederland op je cv kunnen schrijven en toch op de achtergrond blijven, het is een heuse verdienste. Na dertig jaar knoppen en vinylschijven draaien verkiest DNA er echter voor om de anonimiteit in te ruilen voor een plaats in de spots en pakt hij uit met een soloplaat, weliswaar eentje waar een klein leger aan bevriende muzikanten een extra bijdrage mag leveren.
Het Wilhelmus op een als banjo klinkende gitaar? Een reuzengrote graffiti van een cartoonesk ruimtemannetje aan de dj booth? Een cd die halverwege oproept “It’s time to turn on the b-side now” om vervolgens tien seconden de stilte van een krakende naald in te voegen? Dj DNA mag dan knotsgek lijken, ‘The Sum of Sound’ is het resultaat van drie jaar prutsen in de zelfgebouwde studio met medewerking van zo’n vijfentwintig verschillende gasten.
Nadat het Nederlandse volkslied in de eerste track zorgvuldig wordt omgetoverd in een kermisattractie, schiet de producer goed van wal. Een bonte mengelmoes van hiphop, funk, dance en disco met veel poppy knipoogjes wordt op de luisteraar afgevuurd tegen een tempo van zestien tracks in drie kwartier tijd. Zwaar overstuurd dubstepgetuut op een lichte hiphopbeat en onverstaanbare robotstemmen openen een universum van subtiel gelaagde liedjes met een hoge melodieuze aantrekkingskracht. In ‘Robots Sing on’ wordt het elektronisch schouwspel zelfs bijgetreden door donker live cellospel. ‘Far Far Away’ lijkt zo weggelopen uit de jaren ’90 met zijn pseudo spacegeluidjes en heerlijke swingbeat. De retro vibraties zijn trouwens schering en inslag. ‘I Wanna B (Funky)’ ademt helemaal funk, afropruiken en olifantenpijpen uit op zijn oldskool hiphopbeat. De titeltrack bevat dan weer haast karikaturale street-raps met vrouwelijke achtergrondstemmen en een zware sixtiesgroove.
Er zit een licht psychedelische gekte in deze plaat, die middeleeuwse rondedansen met glimmende grooves laat versmelten en Arabische zang met de stemmen van Star Warsfiguren. DJ DNA houdt echter telkens vast aan een leuk basisidee en verknoeit dat niet door er een overvloed aan elementen aan toe te voegen. Verder houdt de studiogoochelaar veelal vast aan een heuse songstructuur en de inbreng van vele gastvocalisten als Kurtis Blow (Run DMC en anderen), Torre Florim (De Staat), Tjeerd Bomhof (Voicst) of Pax (Kyteman Orchestra), zodat waarlijk sprake kan zijn van enkele uitermate sterke popnummers. De paar korte intermezzo’s en een smaakmaker als ‘Partystar Galactica’, dat lange tijd instrumentaal inzet met een ritmische mengelmoes van breakbeats en click’n’cuts om pas later de nodige space-ingrediënten en raps toe te voegen, zijn de extra kruiden op deze bonte plaat.
DJ DNA heeft veel werk gemaakt van zijn op het eerste gehoor luchtig debuut. Hippe tunes en een vrolijke uitstraling worden onderbouwd met een keurige dosis dance en funk, zonder echt wild uit de pan te willen swingen. ‘The Sum of Sound’ is een prettig, avontuurlijk plaatje met de nodige zin voor avontuur. Meer of minder is niet nodig.