Sommige artiesten hebben het talent om de meest uiteenlopende genres met elkaar te combineren. Derek Sherinian is zo'n artiest. Op 'Mythology' trakteert hij de luisteraar op hevige instrumentale rock met de harde kanten van metal, het raffinement van progressieve rock en zelfs snuifjes jazz, blues en zonnige flamenco. Sherinian heeft al een stevige carrière achter de rug als keyboard speler en componist van Planet X, Dream Theater, Platypus, Alice Cooper en Kiss. 'Mythology' is zijn derde solo album. Nuja, solo... Sherinian is erin geslaagd heel wat topmuzikanten rond zich te verzamelen en in de meeste nummers komen de gitaren van Allan Holdsworth en de drie andere gitaristen meer op de voorgrond dan Sherinians keyboard. Het resultaat is verbluffend, vooral in de gitaarsolo's: kippenvel verzekerd.
Een mooi voorbeeld van de vermelde muzikale veelzijdigheid is het eerste nummer 'Day of the Dead'.Het begint met typische progrock orgelgeluiden die al vlug overstemd worden door hardrock gitaren. Toch is de opbouw duidelijk progrock: tempowisselingen, achtergrondmelodietjes met orgel, lange virtuoze gitaarsolo's, ... Na drie minuten verademt het nummer even in een jazz-geïnspireerd stuk om iets later haast ongemerkt over te gaan in een mix van metal, progrock en hardrock. Deze eerste song, direct ook de langste, is duidelijk een showcase van de techniek en creativiteit van de artiesten. Met 'God of War' brengt de groep een stevige metalsong die nogal op het openingsnummer lijkt. Met snelle riffs en energieke solo's drijft de groep alles naar een climax. 'Goin' to Church', de volgende track, zorgt daarentegen voor een onwaarschijnlijke anticlimax. Op dit virtuoze flamenconummer brengt gitarist Steve Stevens vrolijk gitaargetokkel terwijl hij met het rockgeram van 'Alpha Burst' en het romantische bluesachtige 'A View From The Sky' zien dat hij heel wat stijlen aankan. Sherinian zelf heeft ook wel wat in de pap te brokken: in een typisch progrock nummer als 'Trojan Horse' komt zijn keyboard sterk op de voorgrond. Hij duelleert er met violist Jerry Goodman in een onaards aandoende muzikale verrassing die in een onweerstaanbare jamsessie eindigt. Dat de perfectie niet bestaat toont het laatste nummer 'The River Song': het is het enige waarin gezongen wordt en ook het enige overbodige: een nietszeggende metal song.
'Mythology' is een aangename verrassing: deze instrumentale progmetal is enorm complex en kan heel wat luisterbeurten blijven boeien. De topgitaristen, maar ook de gedurfde composities van Derek Sherinian en vooral zijn uitstapjes naar jazz en flamenco maken van dit album een onuitputtelijke inspiratiebron voor liefhebbers van progressieve rock.
Meer over Derek Sherinian
Verder bij Kwadratuur
Interessante links