Een Engelse band met grotendeels Franse leden en een plaat op een Duits label, vier releases op zes jaar tijd en een quasi ononderbroken tourschema: welkom in de wereld van Deadline. Anno 2008 heeft de groep wederom een aangepaste bezetting, waardoor 'We're Taking Over' (mede dankzij gitarist Doudou) een heus melodieuze inslag krijgt. Zangeres Liz is en blijft het gezicht van dit gezelschap en dat zorgt voor een duidelijke invalshoek in het veel bevaren punkrocklandschap waar Deadline in zeilt. Haar hoge, zwevende stem is immers moeilijk te rijmen met de stoere cartoondame die de hoes siert, laat staan het snelle punkspel van de band zelf. 'We're Taking Over' blijkt trouwens in meerdere opzichten een beetje een vreemde titel voor deze plaat.
Het drukke tourschema van Deadline laat hier zeker zijn sporen na. De eerste vier van de zeventien tracks zijn immers studiosongs, maar de rest zijn allemaal live opnames – op zich een vreemd gegeven. Aanvankelijk biedt dit schijfje dus ruimte voor pure ska ('We Are Not American'), een rocksong met metalgitaren ('Smell the Coffee') of zelfs ruwe rock-'n'-roll ('We're Taking Over'). Die verdwijnen in het livegedeelte echter als sneeuw voor de zon. Vanaf 'Blood on Your Hands' komt de ware aard van de band immers naar boven. Die is in één woord samen te vatten: punk. De fijne flanger-effectjes of stoere metalinslag op de gitaren maken plaats voor een wall of sound van distortions en gejaagdheid. Het tempo wordt opgeklopt tot een alles verslindend speedritme en de melodieuze aaibaarheid van Liz is ver zoek. Deadline presenteert een tornado aan luidruchtige speedpunksongs van twee minuten waarin de soms bitcherig in de hoogte schietende zang en spichtige gitaarsolo's als voornaamste kenmerken naar voren treden. Dat blijkt echter niet helemaal voldoende om de onvertrouwde Deadline-luisteraar te binden. Gelukkig teren de gierende nummers op grappige teksten en catchy refreinen, waardoor deze muziek toch vrij universeel toegankelijk blijft. Zo is 'This Girl' een prima punkrocker die al vanaf de eerste luisterbeurt tot meebrullen neigt en blijkt het feit dat 'Taken for a Ride' er los overheen geknald wordt zonder één tel van rust, een erg levendige ervaring. Dat alles neemt niet weg dat dit document veel weg heeft van een veredelde liveplaat, wat een waarschuwing moet betekenen voor de geluidskwaliteit.
'We're Taking Over' is dus niet echt een volwaardig nieuwe Deadline-cd, ondanks een misleidende ondertitel als "Plus a number of your favorite songs played loud, live and fast". Het betreft hier wel een fijn, punky concert dat blaakt van de energie. Beschouw de titel dus gerust als 'we komen de boel hier platspelen' en de vier eerste studiosongs als een leuke bonus. Wie de band al live op podium zag staan, mag 'We're Taking Over' dus gerust verwelkomen. Echt overtuigen is echter andere koek.
Meer over Deadline
Verder bij Kwadratuur
Interessante links