De diva van New Jersey heeft zich even bezonnen. Een jaar tot rust komen in de desolate Sonorawoestijn is de aanleiding geweest voor een nieuwe dosis fijne, melancholische liedjes. Hoewel dit heeft gezorgd voor een creatieve energieboost waarbij Dayna Kurtz haar territorium als countryblues zangeres durft te verlaten, blijft intimiteit, melancholie en broosheid ook op deze derde plaat hét sfeervolle handelsmerk.
"... for the Wings of a Sinner" als subtitel liegt er verder niet om: er valt weer heel wat te schuimbekken. Dayna Kurtz weet als geen ander uit te blinken in haar krachtig gezongen countryballades en neemt hierbij geen blad voor de mond. Onbereikbare liefdes nestelen zich moeiteloos naast onverbloemde kritiek op woonplaats New York of politieke bewindvoering. Heerlijk gebalde, intieme liedjes worden met ijzeren vuist en een warme grootmoederstem bezongen. In typische Kurz melancholie presenteert 'Another Black Feather ...' negen eigen hersenspinsels. Een extra buitenbeentje als 'All over Again' (Johnny Cash) in op mondharmonica en piano begeleide laatavond jazz of Bill Withers 'Hope She'll be Happier' verrijken verder deze toch erg ruimdenkende plaat. Zo verrast opener 'From the Bottom up' met een door handgeklap begeleide gospelmelodie die mooi met gitaar opgebouwd wordt. Dit atypische, zwoele uptempo liedje trekt meteen de aandacht en wordt in drive nergens meer geëvenaard. Het merendeel van de songs ademt immers die kenmerkende, slepende countryblues sfeer uit die door slidegitaar en harmonica wordt vormgegeven. Jankende en glijdende partijen zorgen voor een rusteloze, maar toch broze leefwereld. Toch gaat deze cd vele richtingen uit. Zo groeit het fantastische 'Nola' uit tot een swingende carrousel waarin een accordeon hoempapagewijs ronddraait. In 'It's the Day of the Atonement, 2001' spuwt deze dame dan weer luidruchtig haar gal op godsdienstig ingekleurde oorlogvoeringen, waarbij ze met chaotische trompetjes naar een verheven muzikaal niveau klimt. Het contrast is groot, wanneer even later diezelfde Kurtz broos als een rietstengel en nauwelijks door enkele gitaartokkels begeleid op haar eentje Withers' ballade aandurft.
Dayna Kurtz blijft meesteres in de intieme ballades en heeft een neus voor meeslepende, emotionele muziek die zich zachtaardig opdringt. Momenten van drukdoenerij en instrumentale openbaring zijn op deze plaat op één hand te tellen. Toch heeft een tijdelijke rustpauze duidelijk de creativiteit van deze intrigerende dame aangewakkerd. 'Another Black Feather ...' mag daarom gerust een uniek monument genoemd worden.
Meer over Dayna Kurtz
Verder bij Kwadratuur
Interessante links