Filmmuziek blijft een gevaarlijke business waarbij de intrinsieke waarde van het eindresultaat nogal eens povertjes durft uitvallen wanneer dat zonder de beelden te horen is. Trompettist/componist Dave Douglas waagt zich hieraan met Keystone-project dat als centraal gegeven de slapstickfilm 'Fatty & Mable Adrift' (1915) heeft, van en met Roscoe Arbuckle. Muzikaal gaat Douglas niet nostalgisch terugkijken naar de typische pianobegeleidingen van stomme films. Wel integendeel, want het vettige geluid dat zijn sextet neerzet, heeft meer van doen met de funk/dub/spacejazz van Medeski, Martin & Wood of Miles Davis' 'Bitches Brew' dan met honky tonkpiano's.

Even ver als deze referenties gaat Douglas echter niet. De muziek blijft drijven op melodieën en niet zozeer op improvisaties of loutere kleuren. Trompet en sax worden niet te pas en te onpas in een kleffe echosaus gegoten, waardoor de sound van het geheel de nodige integriteit bewaart. Deze sound wordt in hoge mate bepaald door drummer Gene Lake, keyboardspeler Jamie Saft en DJ Olive die de plaat een bedwelmende diepte en een fris, tintelend gevoel meegeven. Lake speelt allerhande grooves, losjes uit de pols, maar niet te voor de hand liggen. Hij vult de verschillende grooves namelijk op een eigen manier in, waarbij ze te druk klinken om gewoon te zijn, zonder te resulteren in powerplay of loutere technische virtuositeit. Saft van zijn kant behandelt zijn wurlitzer-klavier op alle mogelijke legale en illegale manieren. Door echo's en de meest hallucinante klankverbuigingen zorgt hij voor muzikaal drijfzand waar DJ Olive zich graag in nestelt: af en toe met kleine scratches, maar hoofdzakelijk met allerhande vrije geluiden, waarmee hij de verschillende spelers van het ensemble aan elkaar lijkt te kleven. Zo is zijn rol hier niet die van het curiosum, maar vormt hij een essentieel onderdeel van de band. Hij valt als het ware niet op, maar zijn afwezigheid zou des te harder opgemerkt worden.

De composities van deze cd dragen duidelijk de Douglas-stempel: heel vanzelfsprekend, maar hier en daar toch een knikje. Zo heeft het thema van 'Just Another Murder' een paar ingebouwde versnellingen die elke keer net iets langer duren, waardoor het nummer niet in één of ander cliché wil passen. Wanneer een nummer als 'Famous Players' iets meer ruimte laat voor de solisten, komt de trompettist Douglas bovendrijven. Het gemak waarmee hij hier zijn solo opbouwt zonder in extase te schieten, laat horen welk een improvisatorische klasse hij herbergt. In diezelfde track benut Saft zijn ruimte dan weer op een heel andere manier door zijn wurlitzer drastisch te vervormen en binnenstebuiten te keren. DJ Olive mengt zich in de debatten met subtiele samples van basklarinet, bubbels en een vrouwenstem en is zo verantwoordelijke voor een psychedelisch randje waarmee de muziek iets meer opgepompt wordt. Dat niet alles even smakelijk wordt opgediend, kan gehoord worden op 'Mabel Normand'. Met een minder vindingrijk thema, een poppy sfeer en een wat klef klinkende Marcus Strickland heeft dit nummer niet de punch van andere tracks.

Bij de cd zit een dvd met de volledige film 'Fatty & Mable Adrift' en een kortere videoclip 'Just Another Murder', beide voorzien van Douglas' muziek. Hoewel bij de hoofdfilm thema's terugkeren, gekoppeld aan bepaalde situaties, is de band tussen klank en beeld eerder losjes. Een beetje meer visuele actie kan aanleiding geven tot iets meer animo in de muziek, maar van een echte synchrone timing is geen sprake. Het blijft hier gaan om muziek die de beelden ondersteunt. Wonderwel blijven daarbij de meeste nummers overeind in hun langere versies zoals ze op de audiocd staan.

Meer over Dave Douglas


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.