De Cubaanse pianist Jesus 'Chucho' Valdés wordt wel eens omschreven als de Art Tatum va de latin jazz, vanwege de virtuositeit en onberispelijke techniek die beide kenmerkt. Hij staat dan ook bekend als een van de grootste pianisten van Cuba en ook als een van de origineelste. Zijn muziek staat bol van diverse invloeden: klassiek, jazz, funk, blues, traditioneel Cubaanse muziek en Afrikaanse roots. Valdés maakte eerder deel uit van de groep Irakere, die een Grammy Award in de wacht sleepte.
'New Conceptions' is in de eerste plaats een ode aan het ritme. Her en der vinden we complexe ritmische huzarenstukjes terug die vaak terugslaan op oude Afrikaanse polyritmiek. Daarnaast haalt de man duivelse toeren uit als swingen met de ene hand en rechtdoor latin blijven spelen met de andere, bijvoorbeeld in 'Solar', een nummer van Miles Davis. Thema's en solo's zijn vaak vooral interessant door hun uitgesproken ritmiek. Daarenboven zijn twee van de vier groepsleden percussionisten, die met verve een grote rol bekleden. Toch staat de piano haast overal centraal. Valdés toont zich een erudiet man, links en rechts strooiend met citaten uit klassieke en minder klassieke meesterwerken. 'Homenaje A Ellington' is een medley van werken van Ellington. Daarenboven geeft hij blijk van een indrukwekkende veelzijdigheid. 'Nanu' zou evenzeer door een klassiek impressionist geschreven kunnen zijn dan door Valdés. Het is een prachtige dromerige ballade die eindigt in een mooie solo op cello. 'Los Guiros' begint zeer jazzy, maar gaat in het midden over in een traditioneel gezang voor Eleggua, een godheid uit de oude Afro-Cubaanse religie Regla de Ocha. Het geheel klinkt (en is ook) vrij Afrikaans. 'La Comparsa' zal menigeen dan weer sterk aan Buena Vista Social Club doen denken, wat niet hoeft te verbazen, aangezien dit stuk oorspronkelijk een 'danzon' is, een Cubaanse dans, die ook wel eens opduikt bij Buena Vista Social Club. De jazzinvloed is echter groter bij Valdés. Hij tast in bijna alle nummers de grenzen af van hoe ver hij kan wegzweven van geordende harmonie en ritmiek. Hij slaagt er meestal in op het gedroomde moment terug naar huis te keren, al wordt hij soms ook zeer chaotisch en onbegrijpelijk. Tal van gastmuzikanten werkten mee aan deze plaat, al is hun bijdrage –althans in tijd- dikwijls miniem. De fluitsolo in 'La Comparsa' en de cellosolo in 'Nanu' zijn beide heel mooi, maar spijtig genoeg ook heel kort. Enkel in 'Solar' en 'Homenaja a Ellington' krijgt de gast, in dat geval Irving Luchiel Acao Tierra op tenorsax, een echt volwaardige rol toebedeeld.
'New Conceptions' is een schat aan klankenrijkdom die geweldig meevalt vanaf de eerste beluistering en er bovendien slechts beter op schijnt te worden bij volgende degustaties.

Meer over Chucho Valdés


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.