Saxofonist Cezariusz Gadzina kwam als jongeling vanuit het barre Polen naar België om zijn jazzopleiding af te maken in het Lemmensinstituut en in het Conservatorium van Brussel. Daar bleef hij plakken en maakte hij ondermeer deel uit van het geweldige BL!NDMAN, speelde bij de crossover-band Marockin’ Brass en leidde hij ook drie seizoenen het European Saxophone Ensemble. En toch is Gadzina geen naam die bij iedereen een belletje zal doen rinkelen.
In 2003 bracht hij zonder al te veel rumoer ‘Double Heart’ uit. Nu probeert hij het opnieuw op het vermaarde jazzlabel W.E.R.F. met ‘Light in Sight’. Waar zijn laatste plaat geschreven was voor een trio, schuift Gadzina er nu nog een stoeltje bij. In zijn nieuwe kwartet is er, buiten Gadzina zelf, enkel jong Belgisch talent te vinden: Eve Beuvens op piano, broer Lionel op drums en Chrisophe Devisscher op contrabas.
Gadzina vat de plaat alleen aan met een korte saxintro, ‘Blue Dimensions’. De toon is meteen gezet voor de rest van het album: emotionele, uitgerekte frases ontvlammen snel en monden uit in vingervlug notengeweld dat ondanks de snelheid steeds melodisch en rond blijft. Zijn spel is doorspekt met nostalgische invloeden uit de volksmuziek. Ook in zijn composities brengt Gadzina deze tweevoudigheid aan. Uitgesponnen thema’s worden afgewisseld met steviger werk waarin het kwartet haar talent laat zien.
Jammer genoeg herhalen de rustigere thema’s te vaak dezelfde ideeën, wat maakt dat de plaat wel coherent is, maar nog steeds geen schot in de roos.
Zo is ‘Daraja’ een halve zenuwslag voor de luisteraar. Het zeurende saxthema mist harmonische, ritmische en melodische diepgang en wordt eindeloos herhaald. Wanneer na vier minuten de familie Beuvens eindelijk vrij aan de slag mag, weten zij meer te boeien met ingetogen, minimalistisch spel dat perfect in elkaar haakt. Lionels ritmische ondersteuning is zacht, creatief en dwingend en Eve maakt er gretig gebruik van op haar kale pianosolo er tussen te vlechten. Gadzina’s saxsolo die daar op volgt gaat echter weer een emotioneel repetitieve toer op en laat het werk van zijn kompanen wat in het niet zinken.
Ook de titeltrack is in hetzelfde bedje ziek. Het minimalisme wordt hier helemaal ten top gedreven: donkere, twijfelde pianoarppegio’s, doelloos gepluk aan de bassnaren, verdwaalde drumslagen en alweer een erg klagende sax laten de luisteraar meer dan vier minuten tevergeefs zoeken naar wat licht.
‘Chillax’ verdient een speciale vermelding voor de vermetele samensmelting van de woorden ‘chill’ en ‘relax’. De muziek illustreert de titel en geraakt niet uit de startblokken. De ontwikkeling van het thema ruikt een beetje ranzig en de spanningsboog had niet meer ontspannen kunnen zijn. Eigenaars van een kuuroord kunnen hun hartje dan weer wel ophalen.
Maar laat de plaat zeker geen kommer en kwel zijn. Gelukkig zijn er ook momenten zoals het stevigere ‘Mat’, het hoekige ‘Lovar’ en het ‘Dancing Shadow’ waar zowel Gadzinka als Beuvens eindelijk hun duivels helemaal ontbinden op een stevige groove.
‘Mat’ steekt van wal met een stevig basthema dat in combinatie met de droge drums lekker houtig klinkt.In de linkerhand van de piano wordt de baslijn verdubbeld, terwijl de rechterhand samen met de sax het antwoord speelt. Langzaam en voorspelbaar wordt het thema meerstemmig tot het bruut wordt onderbroken door een razendsnelle, hoekige rif die op meer doet hopen. Eerst krijgt Eve Beuvens echter tijd om een ijzige pianosolo neer te leggen. Zoals meer op deze plaat is ook hier het samenspel tussen drum en piano ingetogen en intiem. In Beuvens’ intimistische pianospel klinken eenzame Scandinavische invloeden. Haar breekbare frasering van springerige melodiën ondersteunt ze door zinderend ingetogen harmonieën. Gadzina neemt dan het roer over en lijkt op temperatuur gekomen te zijn: met wervelende zinnen neemt hij het hoekige thema onder handen. Hij blijft eveneens interessant zonder ooit echt over de schreef of in het rood te gaan. Hier en daar blijven goedkopere emoties de kop op steken, maar die momenten storen hier niet.
Er is nog werk aan de winkel voor Cezariusz Gadzina en de zijnen, maar er schijnt licht op het einde van de tunnel ...