De vijf concerti voor piano en orkest die Camille Saint-Saëns schreef zijn onderling erg verschillend. Het eerste is nog bijna een jeugdwerk, dat Saint-Saëns schreef toen hij 23 was. Het tweede concerto werd op extreem korte tijd gecomponeerd, als gelegenheidswerk bij een tournee van de Russische pianist Anton Rubinstein, die het werk in 1868 voor het eerst uitvoerde.
De Libanese pianist Adel Rahman El Bacha zorgt voor een levendige maar steeds beheerste lezing van beide concerti, die met hun classicistische helderheid bij Chopin of Mendelssohn niet hadden misstaan. De ontspannen melodieën in het eerste deel uit het eerste concerto worden perfect gecontroleerd gebracht, zonder enige vorm van haast. Het virtuoze slot van het eerste concerto is dan weer overweldigend in de manier waarop El Bacha het volle orkest bijtreedt en omspeelt. Ook de finale van het tweede concerto komt heel overtuigend over, met een solopartij die afwisselend robuust en verfijnd klinkt, met een opgewekt heroïsche toon en duidelijke, afgelijnde articulaties. El Bacha geeft mooi vorm aan het langzame deel uit dit concerto, heel bedaard en meditatief maar steeds met de toegankelijkheid die deze hele opname kenmerkt.
Het Orchestre de Picardie begeleidt El Bacha met verve en voert Saint-Saëns' bij momenten erg dankbare orkestpartij enthousiast uit. De finales van beide concerto komen snel en virtuoos over, met een orkest dat snedig inpikt op de frases van de pianist. Het scherzo van het eerste concerto wordt erg spits en fijntjes uitgevoerd, al zorgt de zachte klank van het orkest voor een warme, malse klank. De pauken, die een ritmische en belangrijke partij in dit middendeel spelen, komen bijvoorbeeld niet overdreven scherp over maar eerder afgerond. De orkestrale tussenspelen en mooie soli van de blazers in het openingsdeel van het tweede concerto zorgen voor een springlevende uitvoering die nergens overdreven monumentaal gaat worden.
Adbel Rahman El Bachs warmbloedige interpretatie van deze twee concerti houdt een warm pleidooi voor de muziek van Camille Saint-Saëns. De geëngageerde manier waarop hij de snelle delen uitvoert zijn zonder meer een plezier om naar te luisteren en in zijn enthousiasme sleept hij ook hoorbaar het orkest dat hem begeleidt mee.
Meer over Camille Saint-Saëns
Verder bij Kwadratuur
Interessante links