Broken Spindles is het eenmansproject van Joel Petersen, bassist bij The Faint. Net zoals de rest van de band vond hij onderdak bij het Saddle Creek label, de vriendenkring rond goudhaantje Bright Eyes. Verwacht echter geen warme folk of intieme singer-songwriter: Petersen schreef de meeste nummers van 'Inside/Absent', zijn derde cd, op zijn laptop tijdens het toeren met The Faint. Het universum van Broken Spindles bestaat dan ook uit emotieloze synth pop en indietronica.
'The Distance is Nearsighted' is daar een mooi voorbeeld van: een kille basssynthlijn met dansbare computerdrums begeleiden zijn staccato dreunende stem, die bijna als een robot klinkt. Voor de rest is er weinig versiering: op een occasionele tweede stem en wat computergebliep na wordt het nummer kaal aangekleed. Op 'This is an Introduction' combineert hij de kille beat dan weer met een voorzichtige elektrische gitaar en warme orgel. Het contrast tussen elektronische en organische klanken werkt hier uitstekend: het aanstekelijke discorefrein bevat zowel kille tristesse als koele dansbaarheid. Petersens stem klinkt opnieuw bijzonder afstandelijk en sluit mooi aan bij de vreemde, bedrukte sfeer en dito teksten. "It's hard for people to get close to me," geeft hij toe. In tegenstelling tot de vorige instrumentale albums durft hij op 'Inside/Absent' wel het zingen aan. Een groot zanger zal Petersen niet worden, maar zijn volle stem past wel uitstekend bij de nummers die hij wil maken, zeker in combinatie met subtiele computervervormingen en koude reverb.
Toch is 'Inside/Absent' niet helemaal een succes te noemen. De nummers hebben, zeker door de kille aanpak, vaak te weinig om het lijf. 'Birthday' bijvoorbeeld, met zijn licht dissonante pianobegeleiding en ongeïnspireerde zang, mist karakter en slaagt er niet in een sfeer op te roepen. Ook de instrumentale pianonummers die het album doorkruisen kunnen niet boeien en halen het ritme uit de plaat. Petersens DIY-aanpak en emotieloze productie, die hij voor het eerst voor eigen rekening nam, werkt niet. "I think it was because of that separation from other people's input that the writing style shifted. I found myself keeping things a little more elemental; steering away from programming, opting for sparser percussion, and keeping instrumentation as minimal as songs could take," zegt hij zelf over de plaat. Het resultaat - op zijn best "charmant", op zijn zwakst "vrijblijvend" – geeft hem ongelijk.
Meer over Broken Spindles
Verder bij Kwadratuur
Interessante links