Na platen van onder meer Dr. Perceptron, EX PMX en Dj Fontana concentreert het Utrechtse Beluga Recordings zich dit najaar op de release van het titelloze fullalbum van Simon Sixsmith aka Black Gold 360. Omdat het label in de toekomst de muziek van al zijn artiesten gratis online wil aanbieden, leek het Sixsmith als labeleigenaar niet meer dan logisch dat hij het goede voorbeeld gaf. 'Black God 360' is dus tegen betaling als cd beschikbaar, maar ook gratis te downloaden als collectie pod-vriendelijke mp3's.
Als één derde van Electric Puha bracht Sixsmith twee jaar geleden een zwoele plaat uit die vol stond met strakke, dansbare elektronische beats en zware toetsen dub, funk en rock. Solo gooit hij het graag over een heel andere boeg, want op 'Black Gold 360'staat een meer volwassen experimenteel, jazzgeïnspireerd geluid centraal. Elektronica en samples nemen nog steeds een prominente plaats in, maar in plaats van te focussen op dansvloerstimulerende grooves, stelt Sixsmith ditmaal sfeer en het spelen met klankkleuren en ritmes centraal.
Opener 'Fuck Your Best Friend' zet een heel relaxte toon neer met een repetitief galmend pianoakkoord over een schuifelende jazzdrum die zich gaandeweg speels ontdubbelt tot een knisperige drum & bass-beat. 'Wonderful Wonderful World' borduurt rustig verder op deze kalme, jazzy ambiance, maar dan op een slepende, melancholische manier. De in de verte weerklinkende, door merg en been snijdende blazerscheuten, met effecten bewerkte stemmen en tal van bizarre, filmische stops versterken het donkere triphopsfeertje op schitterende wijze. 'Atlantic Converstation' gaat verder waar zijn voorganger halt houdt. Vanuit een James Bond-achtige filmsample komt plots een hectisch 'lopende' contrabas opzetten, waarna Sixsmith de song met de hulp van fluitist Coen Kalderway laag per laag laat uitgroeien tot een opzwepende electrojazz-jamsessie. Ook redelijk up-tempo, maar heel wat rigider is het korte nummertje 'Bill & Jimmy', dat op basis van heel korte, herhaalde jazzsamples een feestelijk drum & bass-trackje weet neer te zetten. 'Feed The G' haalt het tempo vervolgens naar beneden om opnieuw iets duistere (op het randje van psychotische) oorden op te zoeken. Contrabas, bizarre strijkergeluiden en elektronische artefacten spelen hier de hoofdrol. 'Venus Supine', met zijn acht minuten veruit de langste track van het album is - zo mogelijk - nog gedetailleerder. Galmende synthvlagen, voorzichtige percussietikjes, warme zoemgeluiden en schaarse, gelaagde ritmepartijen spelen kat en muis met een meeslepend warme baslijn. Op 'Humboldt's Gift' is Coen Kalderway opnieuw van de partij. Een voor het album heel droge, elektronische jazztrack is het gevolg, met ditmaal Kalderway's meer dan behoorlijke saxspel als sterkste punt. Na een kort intermezzo mag 'We Are the End Result' de rokerige rode draad weer oppakken. Onherkenbaar verminkte samples, oorspronkelijk van jazzy oorsprong, wervelen rond en door elkaar in iets wat als psychedelische ambientjazz zou kunnen bestempeld worden. De iets of wat overbodige laatste track 'Theremin' met een uit het niets opdoemende geluidschaos sluit de cd tot slot af. Een best geinige, maar compleet betekenisloze 'hidden track' laat bovendien zien dat Sixsmith zich, ondanks de kwaliteit van zijn werk, niet te serieus neemt.
'Black Gold 360' is een knap staaltje van sfeervolle Beluga-gekheid. Schipperend tussen jazz, glitch, ambient en triphop laat Sixsmith zien dat hij ook zonder zijn Electric Puha-kompanen zijn mannetje kan staan. Het lauwe intermezzo en de flauwe laatste track niet meegerekend, kan men stellen dat een quasi perfect uitgevoerd elektrojazz-album is dat telkens weer nieuwe elementen en details prijsgeeft. Sixsmith's muzikale exploten zijn bovendien helemaal gratis, tenzij je de muziek op cd en in zijn originele hoesje wil. Dan nog blijft het een koopje, want dit is uitzonderlijk goed spul! Zwart goud ... zo zou men het inderdaad kunnen noemen.
Meer over Black Gold 360
Verder bij Kwadratuur
Interessante links