De Noor Geir Jenssen, bekend als Biosphere, behoeft voor de elektronica- en ambientliefhebbers waarschijnlijk geen inleiding. Eind de jaren '80 begon hij zijn roemruchtige carrière onder het pseudoniem Bleep op het intussen ter zieler gegane Gentse R&S label. Hij maakte toen nog techno die naast de soms saaie ritmes ook al sterk door ambient beïnvloed was. Door de jaren heen is zijn werk abstracter en minimalistischer geworden, met als absolute hoogtepunt Substrata, mogelijk de beste ambient-plaat aller tijden. Geir Jenssen is enorm veelzijdig, absoluut origineel en vol overgave met zijn muziek bezig. Zijn pure ambientwerk doorstaat bovendien zonder problemen de tand des tijds, wat zeker niet van alle elektronica gezegd kan worden.

'Wireless' is opgenomen in het kunstencentrum de Arnolfini in Bristol in 2007, naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van het label Touch. Het is een live mix album en bevat enkel materiaal uit albums die uitgebracht werden op het Touch-label. Er zijn ook enkele nieuwe tracks, meer bepaald de korte opener en afsluiter en 'Calais Ferryport', die qua klank sterk neigen naar zijn laatste plaat 'Cho Oyu 8201m – Field Recordings From Tibet'. Het zwaartepunt bij deze tracks komt meer te liggen bij de veldopnames zelf in plaats van het verwerken ervan in samples. Niet toevallig is Chris Watson, een artiest die uitblinkt in veldopnames, één van de producenten van deze live cd.

'Wireless' is in feite een retrospectieve van tien jaar werk, waaruit de veelzijdigheid van Jenssen blijkt: Shenzhou (‘Shenzhou’ en ‘Sherbrooke’) is schatplichtig aan Debussy maar dan door de sneeuwmixer gehaald, Dropsonde (‘Birds Fly By Flapping Their Wings’ en ‘Warmed By The Drift’) is jazz door een drone en ambient bril, en de klassieker Substrata (‘Kobresia’, ‘When I Leave’ en ‘The Things I Tell you’) is organische ambient, als een reis door noordelijke landschappen, vol natuurgeluiden, ruimtelijke samples en teksten en diepe ambient. Sommige versies zijn iets voller dan de originelen, zoals 'When I Leave' en 'Warmed by the Drift', en bij 'The Things I Tell you' worden de uit Twin Peaks geleende woorden 'the things I tell you will not be wrong' van het middendeel naar de achterzijde van het nummer verplaatst.

Hoewel de verschillende nummers mooi in elkaar overvloeien en soms een andere klank krijgen dan de originele versies, is het moeilijk om deze buiten de oorspronkelijke context te horen. Er zijn veel sterke nummers maar ze horen thuis op nog veel sterkere albums. Dit is ook gelieerd met de uitzonderlijke kwaliteit van de albums waaruit geleend wordt en het ambientgenre dat sterk op gevoel, sfeer en abstractie drijft. Wie het werk van Geir Jenssen niet kent, kan deze mix oppikken en kijken welke nummers en klankkleuren bevallen, om dan verder te kijken naar de albums. Voor de jarenlange fans is 'Calais Ferryport' de moeite om aan de verzameling toe te voegen. Zoals zo vaak is het onmogelijk gebleken om van prachtige platen prachtige verzamelaars of mixalbums te maken.

Meer over Biosphere


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.