Het Amerikaanse kwartet Baroness debuteerde in 2007 bij Relapse met 'The Red Album', een furieuze gitaarplaat met wortels in sludge, metal en hardrock. Ergens in de slipstream van Mastodon en ISIS komen de heren twee jaar na datum op de proppen met 'The Blue Record', dat de lat een stuk hoger legt.
Voorman John Baizley en kersvers gitarist Peter Adams zijn niet voor één gat te vangen. De gitaren komen zowel stevig raggend, virtuoos solerend als uitgesproken melodisch uit de hoek. De atmosferische introductie 'Bullhead's Psalm' mondt zo uit in 'The Sweetest Curse', een overdonderend riffmonster waar Baizley zijn schorre schreeuwstem tegenaan mag schurken. Behalve gevarieerd gitaarwerk biedt 'Jake Leg' tevens een ritmesectie om u tegen te zeggen. Drummer Allen Blickle is geen hersenloze hard hitter, maar etaleert een zekere ritmische subtiliteit zonder aan effect in te boeten, terwijl bassist Summer Welch zorgvuldig waakt over de groove van de plaat. Ingetogen akoestische gitaren en een zalvende zangharmonie tekenen voor de verstilde pracht van 'Steel That Sleeps the Eye', het eerste rustpunt van de plaat. 'Swollen and Halo' blijkt een verzengend gitaarepos wiens uitgesponnen apotheose vol verrassingen zit. Pièce de résistance van de plaat is ongetwijfeld het verpulverende 'A Horse Called Golgotha', dat betonnen riffs koppelt aan ingenieuze songstructuren en een zinderend refrein.
'The Blue Record' bevestigt niet alleen al het goede van 'The Red Album', de plaat doet er nog een schepje bovenop. Met veel gevoel voor compositie lardeert Baroness onverschrokken metal met complexe gitaarharmonieën en slepende melodieën. Het resultaat is niet minder dan overweldigend. De groep tekent voor een epische geluidstrip die zonder verpinken naast het beste van Led Zeppelin mag staan. Tel daarbij het ronduit prachtige artwork en er is werkelijk geen enkele reden om deze plaat niet in huis te halen.
Meer over Baroness
Verder bij Kwadratuur
Interessante links