Michael Banabila is een Nederlander zonder muzikale oogkleppen. De componist is immers al jaren gespecialiseerd in het creëren van elektronische, abstracte sfeerprenten en maakt daarbij gebruik van de meest diverse bronnen en culturele invloeden. Banabila rafelt geluiden uit elkaar, trekt ze binnenstebuiten en achterstevoren en schuift ze volgens geheel eigen wetmatigheden terug in elkaar. Daarnaast durft hij vaak te beroepen op getalenteerde jazz- of wereldmuzikanten om zijn abstracte werken een meer aardse vorm te geven. Geen wonder dus dat de muziek van deze klankpoëet vaak gebruikt wordt voor kortfilms of theaterstukken die worden ingedeeld in het cultuurveld met de grote 'C'. De verrassing van Banabila was dan ook groot van zijn platenfirma Steamin' Soundworks de vraag te krijgen een overzicht van oud en nieuw materiaal te willen samenstellen. Een rijk gevulde dubbel-cd met herwerkte oude dingen, nog onuitgegeven, recent materiaal en zelfs een blik in de nabije toekomst is het resultaat.
Oud of nieuw, steevast betreft het hier collagemuziek met een vrij hoog abstractieniveau. Noem het gerust 'music for strangers'. Een duidelijke trend of evolutie is niet echt aanwezig in deze doorsnede van de man zijn oeuvre, buiten het feit dat de nummers langer worden naarmate de plaat evolueert. Zeker gedurende de eerste cd, die samengesteld is uit Banabila's albums op Steamin' Soundworks van 1999 tot 2003, komen veel sfeervolle jazzimpressies aan bod die het dromerige werk mooi afwisselen. 'Damned' en 'A Virtual Meeting' werden opgeluisterd door trompettist Eric Vloeimans en beloond met een Edison Award. Verder is 'The Flow', één van de extracten uit de samenwerking met de Marokaanse Sufi zanger Bahia El Idrissi, een mooi stukje gemoedelijkheid. Daar tegenover staat een heerlijke tandem van dreigende industriële elektronica ('A Strong Sense of Urgency' en 'Low Pulse & High Noiz') die dit schijfje naar het einde toe een kwartier lang stevig in zijn greep houdt.
De tweede plaat bevat bijna allemaal onuitgegeven en erg recent materiaal en presenteert vaak erg filmische sfeerprenten met aanvankelijk zelfs een sterk ambient-karakter. Zo komt het dromerige pianospel in het instrumentale 'A Man in a Room' over als een lieflijk wiegenliedje. Verder is het duidelijk dat Banabila met zijn huidige muziek minder een abstracte kaart trekt, maar meer gaat voor conceptueel en thematisch sterk uitgewerkte nummers. 'Migrations', zowat het enige nummer waar geen duidelijke achtergrond bij gegeven wordt, presenteert saharablues op een karaktervol triphopritme en teert op een magistraal spel op de oud (Arabische luit). Datzelfde instrument staat voorop in het Oosterse 'Yasar + Salar Session', waaraan Salar Asid een melancholisch vioolspel toevoegt. Verder bevat dit schijfje voor een groot deel werk dat geschreven werd voor het toneelstuk 'Huiskameronweer' en dus ook erg schilderend en karaktervol overkomt.
'Precious Images' is een titel die zijn inhoudt prima weergeeft. Deze dubbele cd openbaart veel verschillende gezichten van geluidskunstenaar Banabila, maar bundelt die toch mooi in een universeel kader. Momenten dat deze muziek net iets minder expliciet uit de hoek komt, worden dan ook netjes opgevangen door werkelijk fabuleuze sfeerparels.
Meer over Banabila
Verder bij Kwadratuur
Interessante links