Op de grens tussen de barok en het classicisme balanceert de rococo. Het is een periode waarin de componisten veel zoeken en experimenteren. Daarbij proberen ze het al te extraverte van de barok achter zich te laten. Onder de Franse rococo-componisten is Armand-Louis Couperin (1725 - 1789) een van de meest vooraanstaande. Zijn 'Pièces de Clavecin' zijn recent uitgebracht bij Chandos in een uitvoering door Sophie Yates.
Het eerste werk, 'La Victoire', toont direct een van de grote troeven van de cd. Yates bespeelt een uitzonderlijk ronkend klavecimbel dat in alle registers even warm blijft klinken. Ze weet die grootse klank perfect uit te buiten in de technisch meer veeleisende stukken. Vooral dan valt op hoe vlot ze Couperins passagespel uit de vingers schudt. Wanneer men echter verder gaat kijken dan het puur virtuoze komen Yates' zwakkere kanten naar boven. Stukken als 'La Grégoire' of 'L'Affligée' zitten vol expressieve harmonieën die al te vaak verloren gaan door gebrek aan timing. Zo zakt de spanning weg en kabbelen Couperins schitterende melodieën schijnbaar doelloos verder. Gelukkig zijn er momenten waar timing en harmonie Yates plots geen problemen opleveren. Dan neemt ze op de ideale plaats net dat beetje tijd dat nodig is om bij voorbeeld een dissonant mooi te laten uitkomen. En wanneer de timing en de harmonie op hun plaats vallen, krijgen al die virtuoze toonladderfiguurtjes opeens zin en richting. In die nummers valt dan ook op hoe intelligent en verfijnd Couperins contrapunt opgebouwd is.
Tegenover de wisselvallige omgang met harmonie en timing staat de dynamiek. De klavecimbels uit de late 18de eeuw moesten opboksen tegen de opkomst van de dynamisch meer gevarieerde pianoforte. Daardoor werden ze uitgerust met een extra zacht register, de luit. Enkele van Couperins werken maken gretig gebruik van deze ontwikkeling, zoals bij voorbeeld de beide 'Gavottes' of 'La Blanchet'. In die stukken toont Sophie Yates dat haar zin voor dynamiek sterk ontwikkeld is. Contrasteren passages vloeien natuurlijk in elkaar over.
Dat deze al te zeldzaam gespeelde muziek op cd verschijnt kan alleen maar toegejuicht worden. Kwalitatief minder wisselvallige uitvoeringen hadden Armand-Louis Couperin echter nog meer eer bewezen.
Meer over Armand-Louis Couperin
Verder bij Kwadratuur
Interessante links