"Official notice: this band has no members". Arizona Amp and Alternator ofte AAAA is één van de vele projecten die de muzikale duizendpoot Howe Gelb er naast Giant Sand op na houdt. Iemand die een beetje met de man mee is, weet wat dit betekent: likkebaarden bij groezelige, stoffige cowboypop met enkele vreemde, bluesy weerhaken. Dankzij gasten als M. Ward, Grandaddy, Scout Niblett, John Parish en Jeremy Gaza van The Arcade Fire die zich mee in het woestijnverhaal van AAAA storten, wekt deze plaat des te grotere verwachtingen. Howe Gelb zou zichzelf niet meer zijn, moest hij die kwaliteitsbelofte niet kunnen waarmaken...
Stilzitten is iets wat deze troubadour uit Tucson, Arizona niet kent. Dit nevenprojectje bevat zo maar eventjes achttien zachtaardige, muzikale uitspansels die toch de nodige diepgang kennen. Zo is er niet enkel vier keer een totaal andere bewerking van hetzelfde AAAA-anthem, maar waagt Gelb zich samen met de heren van Grandaddy zelfs aan een cover van Steve Winwood ('Low Spark of High Heeled Boys'), die vrij onopvallend tussen de andere ruwe diamanten van deze plaat prijkt. Een overdosis woestijnzand, alcohol en tabak liggen allicht mee aan de oorsprong van het merendeel van de nummers op dit schijfje. Met een eindproductie die erg beperkt gehouden is, ademt AAAA die heerlijke doe-het-zelfsfeer uit die de Giant Sand frontman telkens weer weet te handhaven. Akoestische, ingetogen ballades worden voorzichtig met banjo of piano opgeluisterd. Snaren worden heel voorzichtig en met veel gevoel aangeslagen en zelfs liever onberoerd gelaten. Dat zorgt voor een heel intiem, introvert gevoel waarin de donkere, mompelende stem van Howe Gelb perfect past. Dit is murmelmuziek. Slechts een zeldzame keer openbaart de plaat zich meer en komen strijkers, fellere gitaarpartijen of meer ophelderende zang bovenborrelen. Zo spat 'Bottom of the Barrel' (wederom dankzij Grandaddy) open met een zwaar overstuurde gitaar die de harmonie komt verstoren. 'Loretta and the Insect World' presenteert dan weer een wijds klankspel waarbij piano en violen de stem van de Deense Marie Frank komen ondersteunen. Vrouwen zijn in dit westernwereldje overigens zeker toegelaten, want in 'Man on a String' komt de Björkachtige Hennriette Sennenvaldt (Under Byen) met haar mysterieuze en droge zang de banjo begeleiden. Maar zelfs mét damesvocalen blijft AAAA ruw schuren tot de laatste toon. Een vuil stemgebruik, gitaarpartijen die hun boekje (net) te buiten gaan en valse noten worden gerust geduld in deze zachtmoedige muziek.
Arizona Amp and Alternator is een gelegenheidsproject dat met een dijk van een plaat komt aandraven. Deze conclusie is wel voorbehouden voor de liefhebbers van country-achtige, gevoelige muziek en groezelige, minder voor de hand liggende arrangementen. Howe Gelb blijft perfect in het straatje dat hij zelf grotendeels mee plaveide, maar legt er ditmaal wel een verguld wegdek overheen.
Meer over Arizona Amp and Alternator
Verder bij Kwadratuur
Interessante links