Het Susanne van Soldt Virginaal Boek is een verzameling korte muziekstukjes uit de vroege zeventiende eeuw die ontdekt werden in de collectie van het British Museum. Qua stijl behoort deze muziek echter ontegenzeggelijk tot de muzikale traditie van de lage landen. Wie deze muziek componeerde weet men niet maar zeker is dat Susanne van Soldt, aan wie deze stukjes opgedragen zijn, de dochter was van een Antwerpse koopmansfamilie die na de val van Antwerpen in 1585 eerst naar Londen en uiteindelijk naar Amsterdam uitweek.
De eenendertig korte muziekstukjes op de cd omvatten voornamelijk zowel volks- als hofdansen. Het zijn geen moeilijke of virtuoze composities maar werkjes met een eenvoudige charme en onmiddellijke aantrekkingskracht. Guy Penson bespeelt twee virginalen en het zijn beiden replica's van instrumenten die in de zestiende eeuw door Andreas Ruckers uit Antwerpen gebouwd werden. Het meest opmerkelijke instrument van de twee heet 'moeder en kind', naar de bijzondere bouw van het instrument waarbij een kleiner en hoger gestemd virginaal binnenin het 'moederinstrument' zit.
Pensons instrumenten weerklinken met een rijke klank die op de opname steeds goed tot haar recht kan komen. Een juiste hoeveelheid galm op de opname doet deze cd allerminst droog klinken. De vele versieringen die in deze muziek zijn aangebracht, als in het lied 'Susanna Vung Jour' hebben niet de bedoeling virtuoos te klinken maar geven bij Guy Penson een stijlvolle elegantie aan deze muziek.
Een ander geliefd instrument in welgestelde burgerlijke middens was de blokfluit en om dit overzicht van het muzikale leven in de lage landen te vervolledigen, konden een paar stukjes voor fluit niet ontbreken. Ze zijn afkomstig uit een andere maar erg gelijkaardige verzameling die 'Den Fluyten Lust-hof' heet en aan het begin van de zeventiende eeuw in Utrecht door Johann Jacob van Eyck werd uitgegeven. Blokfluitist Patrick Denecker bezit een muzikaliteit die heel natuurlijk en ongedwongen overkomt. In de stukjes voor solofluit gebruikt hij dat beetje rubato genoeg om deze muziek niet in een strak keurslijf te dwingen en dat, gekoppeld aan zijn warme klank in hoog en laag register maakt zijn bijdrage op deze cd erg genietbaar.
Pretentieuze muziek is dit allesbehalve maar een uitgave als deze verkent dan ook een totaal verschillende muzikale wereld dan de complexe vocale en instrumentale muziek van de Vlaamse polyfonisten. Maar een elegante en muzikale uitvoering houdt deze cd boeiend en nodigt gemakkelijk uit tot een herbeluistering.
Meer over Anoniem
Verder bij Kwadratuur
Interessante links