Lloyd Webber is al vele jaren de koning van Broadway. Zijn musicals zijn enorme successen die dikwijls al vele jaren lopen. 'Cats' bijvoorbeeld ging in première in de jaren tachtig en wordt tot op vandaag nog dagelijks opgevoerd in London. Verschillende van zijn musicals werden verfilmd :'Evita' met Madonna in de hoofdrol of 'Jezus Christ Superstar', 'The Phantom of the Opera' loopt nu nog in de cinema's. 'The Woman in White' is zijn nieuwste musical. De première in London op vijftien september 2004 werd op applaus onthaald.
Deze musical heeft alles wat in een musical hoort te zitten. Een verhaal met goeden en slechten, gekruid met de klassieke vertelling over de ware liefde naar het boek van Wilkie Collins. Na de breuk met Tim Rice zat Lloyd Webber een aantal jaren zonder een librettist die hem voldoende sterke teksten kon bezorgen. David Zippel is blijkbaar een waardig vervanger. De muziek is zeer verscheiden, maar op ieder moment van erg goede kwaliteit. Dit is waar Andrew Lloyd Webber al jaren het verschil maakt met de meeste andere musicalcomponisten. Al duurt het spektakel twee uur, het verveelt geen moment. Het is wel opvallend dat de componist aan het evolueren is. In zijn eerste musicals was alles volkomen tonaal, in deze gebruikt Lloyd Webber een veel breder palet: de dissonant wordt niet meer geweerd, wat niet wil zeggen dat het geen tonale muziek meer zou zijn. Hij maakt ook veel gebruik van 'Leit-Motive'. Personages of situaties krijgen een kort melodietje toegewezen dat dan gedurende het volledige werk terugkeert telkens het personage of de situatie ten tonele verschijnt, iets wat je vooral in opera's zou verwachtten.
Deze opname is een liveopname van de première. Af en toe hoor je dat de zangers zich niet volledig aan het libretto houden, maar in ruil krijgen we wel een zeer sfeervolle plaat. Het is hoorbaar dat de acteurs aan het opreden zijn en niet ergens in een stoffige studio de plaat hebben ingezongen. In de typische ballades toont de componist zijn volledig kunnen: de melodieën grijpen recht naar het hart zonder ook maar een spoortje van meligheid te vertonen. Deze producties zijn in privé-handen en de theaters zijn echte bedrijven. Het is al een aantal jaren zo dat er geen volledig orkest meer in de orkestbak zit. De violen waren vroeger met twaalf, nu zijn er nog twee verdubbeld met keyboards. Bij vele componisten hoor je dit. De orkestratie van Lloyd Webber is echter zo sterk dat dit niet storend meer is. Hij is en blijft de grootmeester van dit genre.
'The Woman in White' moet in de platenkast van iedere musicalliefhebber zitten. De uitvoering is hoogstaand en de zangers zijn de grootste sterren van Broadway. Ook wie geen liefhebber is kan deze plaat alleen maar aangeraden worden. Het zal de luisteraat een leuke avond bezorgen en dat is precies waar deze plaat voor gemaakt is. Andrew Lloyd Webber heeft het weer gedaan.
Meer over Andrew Lloyd Webber
Verder bij Kwadratuur
Interessante links